کد خبر: 361012
۰
۰
نسخه چاپی
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس مطرح کرد:

تبیین فرهنگ ایثار و شهادت و با رویکردهای علمی

به همت دانشگاه آزاد اسلامی شیراز، افتتاحیه دوره آموزشی «توان‌افزایی آشنایی با علوم و معارف دفاع مقدس» در حال برگزاری است.

تبیین فرهنگ ایثار و شهادت و با رویکردهای علمی

به گزارش اقتصادآینده نیوز «محمدرضا قائدی» رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس در مراسم افتتاحیه دوره آموزشی «توان‌افزایی آشنایی با علوم و معارف دفاع مقدس» که با حضور جمعی از پیشکسوتان و اساتید دفاع مقدس به مدت دو روز به همت اداره حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان فارس و دانشگاه آزاداسلامی فارس در حال برگزاری است اظهار داشت: مردم، مسئولان و نخبگان باید فرهنگ ایثار و شهادت را به صورتی علمی و کاربردی برای همگان تبیین کنند تا به این صورت شاهد ترویج این فرهنگ باشیم و بهترین بستر برای تبیین دفاع مقدس نیز در همین دانشگاه‌ها و توسط اساتید متخصص این حیطه است.

قائدی خاطرنشان کرد: در زمینه دفاع مقدس حق مطلب گفته نشده و خیلی مسائل مغفول مانده و تدریس این دو واحد درسی در دانشگاه توسط اساتید و پیشکسوتان این حوزه می‌تواند زمینه معرفی بهتر این حماسه ایثار را به همگان به ویژه جوانان  و دانشجویان فراهم کند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس با اشاره به فیلم تک تیرانداز آمریکایی گفت: آمریکا با استفاده از هنر و هالیوود قصد قهرمان‌سازی کاذب از سربازان متجاوز و خیانتکار خود را دارد و از سرباز تک تیراندازی که تعداد زیادی زن و کودک عراقی را کشته قهرمان می‌سازند و برایش بزرگداشت می‌گیرند و تلاش می‌کنند ضدارزشهای خود را ارزش جلوه بدهند اما ما در معرفی دفاع مقدس که دفع تجاوز دشمن بود و نماد حق بودیم خوب عمل نکرده‌ایم.

وی با بیان اینکه ما در حوزه مکتوب کردن فرهنگ ایثار و شهادت و چاپ کتاب نیز خوب عمل کرده‌ایم اما در زمینه ساخت تولیدات هنری ضعیف بودیم افزود: رسانه تولید قدرت می‌کند و شما پیشکسوتان و یادگاران دفاع مقدس بهترین نمایندگان این کشور برای معرفی دفاع مقدس به نسل جدید هستید.

قائدی گفت: مردم، مسئولان و نخبگان باید فرهنگ ایثار و شهادت را به صورتی علمی برای همگان تبیین کنند تا به این صورت شاهد ترویج این فرهنگ باشیم و بهترین بستر برای تبیین دفاع مقدس نیز در همین دانشگاه‌ها است.

 

رییس دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس در پایان ضمن قدردانی از همکاری اداره حفظ آثار دفاع مقدس استان فارس با دانشگاه آزاد اسلامی جهت برپایی این کارگاه دو روزه ابرازامیدواری کرد این کارگاه فتح بابی برای تدریس کاربردی و عالمانه تر سایر معارف معنوی در دانشگاه‌ها شود.

تبیین فرهنگ ایثار و شهادت و با رویکردهای علمی

در ادامه این مراسم مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس فارس تاکید گفت: اساتید حوزه تدریس دفاع مقدس برای تعمیق مفاهیم جدید دفاع‌ مقدس، باید از ابزارهای جدید نیز بهره ببرند زیرا نسل امروز بسیار پیچیده شده است.

سردار سرتیپ دوم پاسدار «سعیدکوشکی جهرمی» مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان فارس در مراسم افتتاحیه دوره آموزشی «توان‌افزایی آشنایی با علوم و معارف دفاع مقدس» که با حضور جمعی از پیشکسوتان و اساتید دفاع مقدس به مدت دو روز به همت اداره حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان فارس با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی فارس برگزار می‌شود، اظهار داشت: اساتید حوزه تدریس دفاع مقدس برای تعمیق مفاهیم جدید دفاع‌ مقدس باید از ابزارهای جدید نیز بهره ببرند زیرا نسل امروز بسیار پیچیده شده است.

وی با بیان اینکه این دوره با هدف آشنایی با علوم و معارف دفاع مقدس برگزار می‌شود. خاطرنشان کرد: دراین دوره دو روزه که به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی فارس در همکاری با اداره کل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع‌ مقدس فارس برپا شده تلاش داریم از اساتیدی که نسبت به دفاع مقدس مطلع و آگاه بوده یا میدان جنگ را تجربه کرده‌اند جهت تبیین ابعاد مختلف دفاع مقدس استفاده کنیم.

سردار کوشکی افزود: ما با پدیده‌ای آسمانی به نام دفاع مقدس مواجه هستیم و انتقال مفاهیم آسمانی دفاع مقدس همچون ایثار و معنویت با اسباب و ابزارهای زمینی توسط ما انسانهای زمینی کار سختی است و ماهیت تدریس آن نیز باید متفاوت با دروس دیگر حوزه‌ها باشد زیرا ما نمی‌توانیم به راحتی حالات، روحیات و عمق دفاع مقدس و آنچه بر رزمندگان ما و بر دل و جان آنها گذشت را منتقل کنیم.

این پیشکسوت دفاع مقدس افزود: از سال 87 که اولین دوره درس دفاع مقدس را احمد چسوداگر برای ما در تهران برگزار کرد به ما آموزش داده شد که چگونه این مفاهیم و گنجینه با ارزش و بی‌بدیل که یادگار ایثارگران و رزمندگان است را منتقل کنیم.

سردار کوشکی خطاب به کسانی که فرهنگ ایثار و شهادت را کمرنگ شده می‌دانند خاطرنشان کرد: مراسم استقبال، تشییع، وداع و خاکسپاری سردار شهید عبدالله اسکندری نشان داد که مردم ما عاشق فرهنگ ایثار و شهادت هستند و برای ما جای رضایتمندی و سرور بود که پیکر مقدس این شهید گرانقدر بر دستان جوانان تشییع شد و جوانان صحنه‌گردان این مراسم بودند.

سردار کوشکی درخصوص تدریس دفاع مقدس در دانشگاه خاطرنشان کرد: پس از اینکه تصمیم گرفتیم درس دفاع مقدس در دانشگاه جدی‌تر گرفته شود چند موضوع جدید را در دستور کار قرار دادیم تا اثربخشی کار بالاتر برود که نقش مدافعان حرم و نقش فارس در دفاع مقدس از جمله این دستورکارها بود و بنا داریم با روشهای نوین آموزشی و به اشتراک گذاشتن تجربیات مختلف، کیفیت این دوره را بالاببریم تا در تدریس این درس موثر واقع شود.

سردار کوشکی افزود: در دولت قبل که به این مقوله نگاه معنوی و دینی نداشت توقع نداشتیم این درس جدی گرفته شود اما اکنون که فضا مهیاتر شده اساتید درس دفاع مقدس نباید بگذارند این درس مهم به درسی عادی تبدیل شود.

این پیشکسوت دفاع‌ مقدس افزود: سطح انتظار ما از تدریس دفاع مقدس نیز نباید مبتدیانه باشد و باید سوالات و چالشهای اساسی مخاطبان پاسخ داده شود و به سوالاتی چون چرایی ادامه جنگ یا علت اجرای عملیات کربلای 5 یا سوالات مشابه پاسخ داده شود.

کوشکی خطاب به اساتید حاضر دراین دوره گفت: برای تعمیق مفاهیم جدید دفاع‌مقدس باید از ابزارهای جدید نیز بهره ببرید زیرا با غیراختیاری شدن این واحد درسی و پیشتازی دانشگاه آزاد  اسلامی فارس در این امر، مسوولیت ما نیز بیشتر شده است.

این استاد دانشگاه افزود: تدریس این درس به کسانی که هیچ تجربه و درک عینی از انقلاب و دفاع مقدس ندارند کار دشواری است و جوانان امروز نیز پیچیده شده‌اند و با توجه به دسترسی آزاد به رسانه‌ها و فضای مجازی پر از سوال هستند.

وی خاطرنشان کرد: شهدا با جان خود 200 سال ذلت گذشته را به عزت تبدیل و سایه آن را حذف کردند و گنجینه‌ای تولید کردند که اگر آن را درک کنیم  تا 200 سال آینده برای ما گنجینه و ذخیره ایجاد خواهد کرد.

این ایثارگر و یادگار دوران دفاع مقدس در پایان گفت: شهدای ما کار را به جایی رساندند که جمهوری اسلامی امروز در منطقه‌ ناامن خاورمیانه لنگرگاه آرامش و ساحل امن غرب آسیا شده است.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید