کد خبر: 361020
۰
۰
نسخه چاپی

معاون محیط زیست: ماده یوز ایران امکان جفتگیری و بارداری مجدد دارد

حسن اکبری روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: به دنبال آشنایی این یوز ماده با یک نر برای جفت گیری بهمن ماه هستیم و از هر لحاظ شرایط جسمانی ایران ماده یوز سایت تکثیر و احیای توران مناسب و مساعد است.

وی در خصوص پیروز نیز تاکید کرد: هدف اصلی از نگهداری پیروز حفظ ذخایر ژنتیکی این گونه نادر و در معرض انقراض است و قابلیت و انتظار بازگشت این توله به طبیعت غیرمنطقی است.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست یادآور شد: بدن پیروز به خاطر تغذیه کامل با شیرخشک به جای شیر مادر ایمنی لازم را ندارد و تمام مراحل زندگی پیروز با رهنمایی پیتر کارول دامپزشک شاخص اهل آفریقای جنوبی انجام می گیرد و در صورت مساعد بودن شرایط، در حالت نیمه اسارت و در سایت تکثیر محل تولد خود و در کنار مادرش رهاسازی خواهد شد.

سایت های تکثیر راهی برای ذخیره ژنتیک جانوری است

اکبری اضافه کرد: در همه سایت های تکثیر و احیا چون سایت یوز و گوزن ایرانی هدف ذخیره سازی ژن های این گونه های در معرض انقراض است چرا که امکان رهاسازی این گونه ها به علت کم بودن جمعیت آنها در طبیعت وجود ندارد. 

وی ادامه داد: باید با افزایش امکانات و تجهیزات، کاهش چرای دام یا ایمن سازی جاده ها، صیانت از گونه ها در زیستگاه های تحت حفاظت محیط زیست پیگیری شود.

قاچاق وحوش دغدغه ای نگران کننده 

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست اضافه کرد: به علت خلاءهای قانونی، سازمان بخش عمده ای از ضرر و زیان های وارده به حیات وحش را به خاطر عدم توان در پرداخت هزینه های دادرسی نتوانسته است وصول کند.

اکبری به موضوع افزایش قاچاق حیات وحش و گونه های نادر اشاره کرد و افزود: افزایش قاچاق گونه های بومی و نادری چون انواع شاهین، بالابان و هوبره موجب آسیب زدن به چرخه حیات وحش شده ، در باغ وحش ها و مراکز نگهداری جانداران، خرید و فروش غیرقانونی گونه های حیات وحش مشاهده می شود که باید دستگاه قضا همکاری و وردی جدی تر داشته باشند.

وی با بیان اینکه برخوردهای بازدارنده در موضوع قاچاق زیاد نیست، تاکید کرد: به خاطر ضعف های قانونی، مشکلات در حوزه قاچاق وحوش بیشتر از حوزه شکار غیر مجاز است.

ثبت فعالیت باغ وحش ها در سامانه جامع محیط زیست

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست کشور از تدوین و راه اندازی سامانه جامع محیط زیست خبر داد که در قالب این سامانه فعالیت باغ وحش ها، قاچاق، خرید و فروش غیر مجاز وحوش رصد و اطلاعات، شرایط، گونه ها، محل و چگونگی نگهداری وحوش در این سامانه بازگذاری شده و نوع نظارت کارشناسان استانی نیز در این سامانه ثبت می شود.

اکبری ادامه داد: از طریق این سامانه عملکرد نظارتی کارشناسان استانی، خرید و فروش غیر مجاز، قاچاق، شیوه نگهداری وحوش و مسائل دیگر کنترل و رصد می شود.

وی اظهار داشت: شیوه نگهداری از وحوش در باغ وحش ها نیازمند زمان و نگارش دستورالعمل های جدید است ولی هرگونه برخورد غلط با وحوش در محل های نگهداری حیوانات و باغ وحش ها به طور جدی پیگیری می شود.

اقتصادآینده نیوز منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

 

آپلود عکس

 

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید