تعطیلی سینما در مهاباد ۱۹ ساله شد

به گزارش ایرنا، سینما به عنوان ابزاری قدرتمند برای انتقال فرهنگ اصیل و اسلامی کشور می‌تواند نقش مهمی را ایفا کند؛ هنر فاخری که به تمامی ابعاد هنری و انسانی می‌پردازد و می‌تواند با اثرگذاری بر روی قشرهای مختلف اجتماع، سهم بسزایی در پرورش ارزش‌های دینی، اسلامی و انسانی در جامعه داشته باشد.

سینما یکی از زیباترین و کامل‌ترین هنرهاست، سینما فارغ از هر نوع فرهنگ و زبانی پیام انسانی را منتقل می‌کند و این پیام‌آور صلح و دوستی در بین جوامع است.

اگر تا دیروز سینما به یک ابزار برای نهادینه کردن فرهنگ بود امروز با توجه به هجمه‌های تبلیغی دشمنان در زمینه هدف قرار دادن فرهنگ جامعه ما، سینما یک نیاز فرهنگی است و جوامع شهری باید برای خروج از محیط خانه‌ها بهانه خوبی داشته باشند.

روزگاری سینما در بین مردم مهاباد از محبوبیت زیادی برخوردار بود، در آن دوران نه چندان دور، سه سینما در شهر دایر بود و علاقمندان فیلم در آنها به تماشای تازه‌ترین فیلم می‌نشستند و تازه‌ترین تولیدات سینما بر روی پرده سینماها نمایش داده می‌شد.

اکنون بیش از ۱۹ سال است که پرده نقره‌ای سینما در مهاباد رنگ باخته و گرد و خاک تعطیلی و سردی عدم حضور تماشاگران روی صندلی‌های آن نشسته است، اما علاقمندان به سینما در این شهر فرهنگی همچنان چشم انتظار دایر شدن سینما و بازگشت شور و هیجان دوباره به این مکان فرهنگی هستند.

در این بین تلاش‌هایی برای بازگشایی سینمای مهاباد و تجهیز آن صورت گرفته و حتی بحث‌هایی در زمینه احداث سینمای جدید با عنوان پردیس سینمای امید و حتی سینمای سیار هم به میان آمده اما هیچ کدام از این طرح‌ها تاکنون موفقیت آمیز نبوده و مهاباد همچنان بدون سینماست.

سینمای تربیت مهاباد امنیت و استانداردهای لازم را ندارد

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مهاباد گفت: در طول چند سال گذشته تلاش‌های زیادی برای بازگشایی سینمای تربیت هلال احمر این شهر صورت گرفته اما بخاطر قدیمی بودن ساختمان سینما که مربوط به ۵۰ سال قبل است، از ایمنی کافی برخوردار نیست.

سیامند جوانبخت افزود: مالکیت سینمای تربیت در اختیار جمعیت هلال احمر است و این ارگان باید کار استانداردسازی و ایمنی آن را انجام دهد و در صورت رفع این مشکلات، تجهیز آن انجام خواهد شد.

وی اضافه کرد: در این زمینه تلاش شده که با همکاری بخش خصوصی سالن سینما برای ورود تماشگران استانداردسازی شود و تعاملاتی با چند سرمایه‌گذاری علاقمند نیز در این رمینه صورت گرفته اما تاکنون این کار نیز قطعی نشده است.

احداث پردیس سینمای امید در مهاباد عملیاتی نشد 

برای رفع مشکل سینما در مهاباد قرار بود پردیس سینمای امید در این شهر احداث شود و به همین منظور در ۳۰ مهر  ۱۳۹۹ تفاهم‌نامه همکاری بین سازمان سینمایی کشور و شهرداری این شهر امضا شد.

 این تفاهم‌نامه به منظور احداث پردیس سینمایی امید با ۳۶۵ صندلی سینمایی در قالب سه سالن کوچک، متوسط و بزرگ بین «رمضانعلی حیدری‌خلیلی» معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان سینمایی و سمعی و بصری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و «کریم محمدنژاد» شهردار وقت مهاباد امضا شد.

طبق این تفاهم‌نامه قرار بود پردیس سینمای امید مهاباد پس از واگذاری به پیمانکار ظرف مدت ۶ ماه احداث شود و برای احداث آن هفت میلیارد ریال از سوی سازمان سینمایی کشور و پنج میلیارد ریال از سوی سازمان شهرداری‌ها اختصاص پیدا کند.

تعطیلی سینما در مهاباد ۱۹ ساله شد

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مهاباد گفت: احداث پردیس سینمای امید که مکان آن هم در پارک خانواده این شهر مشخص شده بود، بدلیل مشکلات اعتباری شهرداری محقق نشد.

جوانبخت افزود: پیش‌بینی می‌شد این سینما در ابتدای سال (۱۴۰۰) راه‌اندازی شود و روزانه قابلیت اکران سه تا ۶ فیلم سینمایی را داشته باشد.

وی اضافه کرد: شهرداری مهاباد با توجه به شرایط بودجه‌ای و اعتباری خود نتوانست به تعهداتش در زمینه احداث پردیس سینمای امید عمل کند و اعتباراتی هم که برای احداث آن قرار بود توسط سازمان سینمایی کشور در نظر گرفته شود، هم در این شرایط اختصاص نیافت.

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مهاباد گفت: این طرح همچنان به عنوان یکی از مطالبات اهالی فرهنگ و سینما در این شهر مطرح است اما با وجود تلاش‌ها و علاقمندی ۲ طرف برای اجرای آن، هنوز اجرایی  نشده است.

فعالیت سینمای سیار هم در مهاباد متوقف شد 

با توجه به تعطیلی چندین ساله سینما در مهاباد، با همکاری انجمن سینمای جوانان این شهرستان نخستین سینمای سیار جنوب آذربایجان‌غربی در مهاباد و در نیمه دوم آبان‌ماه سال ۱۳۹۸ راه‌اندازی شد تا برای علاقمندان به هنر سینما تا حدودی خلا نبود سینما جبران شود.

تعطیلی سینما در مهاباد ۱۹ ساله شد

تجهیزات مورد نیاز این سینمای سیار دیجیتالی به ارزش بیش از ۲ میلیارد ریال از سوی انجمن سینمای جوانان خریداری شد و اکران فیلم‌ها توسط این سینمای سیار در مکان‌های روباز و داخل سالن امکان‌پذیر بود و نخستین اکران فیلم نیز در سالن اداره تبلیغات اسلامی مهاباد، در محوطه پارک خبرنگار و پارک شیخ شلتوت انجام شد.

از ویژگی‌های مهم سینمای سیار امکان اکران فیلم حتی در مناطق روستایی بود، اکران فیلم‌ها در آن به صورت نسخه دیجیتالی بود و پس از ذخیره در حافظه دستگاه، برروی پرده نمایش آن قرار می‌گرفت و در هیچ مرحله‌ای از «نگاتیو» (فیلم نواری) استفاده نمی‌شود.  

ورود سینمای روباز مهاباد با ورود موج نخست شیوع کرونا همراه شد و فعالیت این مجموعه نیز به همراه فعالیت سایر اماکن فرهنگی دچار تعطیلی شد و پس از اکران ۱۵ فیلم در شهرهای مهاباد، نقده و شاهین دژ به کار خود پایان داد.

به گفته رحیم بایزیدی رییس انجمن سینمای جوانان مهاباد در حالیکه فعالیت سینمای سیار این شهر بخاطر کرونا و استقبال کم مردم متوقف شده بود، انجمن ناچار تجهیزات را به تهران عودت داد تا چراغ کم‌سوی امید علاقمندان هنر هفتم در مهاباد خاموش شود.

پاتوق نمایش فیلم کوتاه در مهاباد دایر شد

رییس انجمن سینمای جوانان مهاباد گفت: به منظور تعامل اهالی سینما در این شهرستان علاوه بر برگزاری دوره های مشاغل سینمایی شامل فیلم سازی، عکاسی، تدوین و فیلم نامه نویسی، پاتوق فیلم کوتاه در آمفی تئاتر مجتمع فجر برگزار می‌شود.

رحیم بایزدیدی افزود: در این پاتوق نمایش فیلم های کوتاه جشنواره‌های ملی و بین المللی به صورت سه روز در هفته با حضور علاقمندان انجام می‌شود و امسال ۳۶ فیلم منتخب در این پاتوق به نمایش گذاشته شده است.

تعطیلی سینما در مهاباد ۱۹ ساله شد

وی یادآور شد: علاقه مندان همچنین می‌توانند بعد از اکران فیلم، نقد خود را تا یک هفته در خصوص فیلم نمایش داده شده در قالب ۴۰۰ کلمه به آدرس ایمیل این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید ارسال کنند.

بایزیدی با اشاره به فعالیت‌های این انجمن در سال ۱۴۰۱ نیز اظهار کرد: امسال ۲ دوره عکاسی، هفته فیلم و عکس و یک دوره فیلم سازی تعاملی در انجمن سینمای جوانان مهاباد دایر شده است و فراخوان یک دوره فیلم سازی بلند نیز در اوایل مهر ماه منتشر خواهد شد.  

وی افزود: انجمن سینمای جوانان مهاباد یکی از انجمن‌های ۶۰ گانه سینمای جوانان در ایران است که از سال ۱۳۶۶ در این شهرستان راه‌اندازی شد و تاکنون به بیش از سه هزار هنرجو در رشته‌های مختلف فیلم‌سازی، تدوین، عکاسی و غیره آموزش دیده‌اند و هم‌اکنون دارای ۱۰۰ نفر عضو فعال است.

برای نخستین بار در بهمن ۱۳۷۸ تصمیم گرفته شد تا یک روز در کشور به نام «روز ملی سینما» به ثبت برسد،  پس از تبادل و اظهار نظرهایی در میان فعالان این عرصه درباره ثبت این روز، سرانجام در سال ۱۳۷۹ و همزمان با چهارمین جشن بزرگ سینما و نیز صدمین سالگرد حیات سینمای ایران ۲۱ شهریور به عنوان روز سینما ثبت شد.

در تقویم رسمی سال ۱۳۹۱ پس از ۱۳ سال، روز ملی سینما از تقویم حذف شد و به ضمیمه پیوست،  این اقدام واکنش‌ اهالی سینما را برانگیخت و سرانجام از ۱۳۹۴ دوباره این روز به تقویم برگشت.

این روز غنیمتی است به پاس تلاش و کوشش تلاشگران عرصه سینمای کشور که با این هنر تصویری موجب اعتلای سینمای کشور می‌شوند.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید