کد خبر: 372009
۰
۰
نسخه چاپی

آیین گرامیداشت نخستین سالگرد ارتحال علامه حسن زاده آملی در قم برگزار شد

در این آیین که آیات سید محمد سعیدی تولیت آستان کریمه اهل بیت، مرتضی مقتدایی عضو جامعه مدرسین، محمود محمدی عراقی رئیس دفتر رهبر معظم انقلاب در قم و حجت‌الاسلام‌والمسلمین مرتضی جوادی آملی رئیس بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسرا حضور داشتند، یاد و نام آن عالم وارسته و فقیه مجاهد گرامی داشته شد.

در این آیین پس از تلاوت آیه‌هایی چند از کلام‌الله مجید و ذکر مصیبت به مناسبت ایام سوگواری دهه پایانی ماه صفر، یکی از استادان حوزه علمیه قم طی سخنانی اظهار داشت: مرحوم حسن زاده آملی برای نَفس، همچنین حالت‌های فردی، اجتماعی و سیاسی خود برنامه داشت.

حجت‌الاسلام هادی عباسی خراسانی گفت: علامه حسن زاده از نظر عرفان و معرفت به مقام دستگیری دیگران رسیده بود.

وی مرحوم حسن زاده آملی را عالم ربانی و سالک توحیدی توصیف کرد و گفت: تمام همت این مرد بزرگ رسیدن به خدا بود.

این استاد حوزه با ذکر این نکته که حسن زاده آملی اهل سیر و سلوک، عبادت و اربعین‌های مختلف بود بیان داشت: بارها می‌فرمود، اربعین من تمام شد، و اربعین دیگری را شروع می‌کرد.

عباسی خراسانی در ادامه خاطرنشان کرد: باید از سیر و سلوک آن فقیه عالی‌قدر درس گرفته، و از همین محفل، سیر و سلوک را شروع، و اربعین‌های مختلف بگیرید.

وی اضافه کرد: یک ختم قرآن روی دست بگیرید و در محضر رسول‌الله انجام دهید، بعد ببینید سیر و سلوک چگونه است.

این شاگرد آیت‌الله حسن زاده آملی همچنین کتاب‌های نوشته شده توسط این فیلسوف و دانشمند عصر حاضر را بیش از ۲۰۰ جلد ذکر کرد و گفت: توحید، معرفت نفس و معاد سه موضوع اساسی نوشته‌های حسن زاده آملی است، هر کجا که قلم فرسایی کرد و قلم زد، منشات و مکتوبات او جز بهترین‌ها شد.

وی گفت: علامه حسن زاده  مهربان به خلق خدا و حلال مشکل‌های مردم بود، آن مرحوم به ولایت خدا و ولایت علاقه خاصی داشت، و متقابلا رهبر معظم انقلاب نیز علاقه‌ خاصی به ایشان داشتند.

علامه ذوالفنون حسن‌زاده آملی، فیلسوف، فقیه، ادیب، منجم، ریاضیدان و عارف معاصر شیعه، در سال ۱۳۰۷ در یکی از روستاهای آمل متولد شد و نزد استادان بزرگی همچون علامه طباطبایی (ره) درس آموخت‌.

از علامه حسن‌زاده آملی آثار فراوانی در فلسفه، عرفان، ریاضی، نجوم، ادبیات فارسی و عربی برجای مانده است.

 دیوان اشعار او نیز مورد اقبال اهالی شعر و ادب فارسی است.

علامه حسن‌زاده آملی سوم مهرماه ۱۴۰۰ در ۹۲ سالگی بر اثر بیماری قلبی در آمل درگذشت و در زادگاهش به خاک سپرده شد.

منبع: ایرنا

اقتصادآینده نیوز منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

 

آپلود عکس

 

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید