تولید سالانه 85 هزار تن محصولات کشاورزی در شهرستان کلیبر

تولید سالانه 85 هزار تن محصولات کشاورزی در شهرستان کلیبر

 

احمد مرادپور اقتصاد آینده آذربایجان شرقی ) :     مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کلیبر بر ضرورت تحت پوشش بیمه قرار گرفتن محصول زغال اخته تاکید کرد.

 

سیاوش حضوری در نشست خبری با اصحاب رسانه استان گفت: با اینکه تاکنون مکاتبات زیادی از سوی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان کلیبر انجام شده است ولی تاکنون زغال اخته تحت پوشش بیمه قرار نگرفته است و امیدواریم در آینده بتوانیم این مشکل را رفع کنیم.

 

وی افزود: سطح زیر کشت شهرستان کلیبر حدود ۵۵ هزار و ۸۰۰ هکتار است که یکهزار و ۸۰۰ هکتار آن مربوط به باغات است و ۵۴ هزار هکتار نیز مربوط به اراضی زراعی است. از این میزان ۴ هزار و ۵۰۰ هکتار مربوط به اراضی آبی شهرستان کلیبر است و حدود 49 هزار هکتار نیز اراضی دیم را شامل می شود.

 

حضوری با بیان اینکه حدود ۶۰ درصد اراضی دیم شهرستان کلیبر زیر کشت می رود افزود:  برنامه وزارت جهاد کشاورزی این است که زمین ها آیش باقی نمانند و در آنها محصولاتی که به حاصلخیزی خاک کمک می کند کاشته شود و این برنامه در شهرستان کلیبر نیز اجرایی می شود.

 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کلیبر با اشاره به اینکه این شهرستان 12 هزار بهره بردار کشاورزی دارد ادامه داد: در این شهرستان سالانه حدود 85 هزار تن محصولات کشاورزی تولید می شود.

 

حضوری گفت: در شهرستان کلیبر یکهزار و 200 تراکتور و 140 کمباین فعال است و ضریب مکانیزاسیون این شهرستان   2.56 است که این میزان از متوسط استانی بالاتر است.

 

وی با بیان اینکه بخش اعظم دامداری ها در شهرستان کلیبر دامداری عشایری است افزود: حدود 350 هزار راس دام در شهرستان ما وجود دارد.

 

حضوری بیان کرد: 96 درصد اراضی کشاورزی شهرستان کلیبر دیم است و به همین دلیل زراعت دیم در اولویت کار ما قرار دارد.

 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کلیبر با بیان اینکه شهرستان کلیبر در تولید علوفه دیم ظرفیت خاصی دارد و بخش قابل توجه علوفه دیم استان در این شهرستان تولید می شود بیان کرد: در طرح جهش تولید تاکید بر آیش سبز است و ما هم در شهرستان کلیبر درصدد هستیم تا این طرح را اجرایی کنیم. ما برای اولین بار در نخود دیم برداشت مکانیزه انجام دادیم که اتفاق شاخصی در تولید و برداشت نخود بود و سطح زیر کشت نخود را 2 تا 3 برابر افزایش داد.

 

حضوری با اشاره به اینکه سالانه حدود 28 هزار تن ظرفیت محصولات دامی شهرستان کلیبر است افزود: در این شهرستان  250 هزار راس دام سبک و 50 هزار راس دام سنگین وجود دارد.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید