کد خبر: 373231
۰
PNAZAR
نسخه چاپی

آذربایجان‌غربی آماده ارتقای همکاری‌های فرهنگی با ترکیه است

به گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل از دفتر نمایندگی ولی فقیه در آذربایجان غربی، حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی قریشی در دیدار با «فهیم چتین» سرکنسول ترکیه در ارومیه افزود: ما همواره در کنار برادران مسلمان خود در ترکیه بوده و آمادگی لازم برای اعزام مبلغ و گسترش فعالیت‌های دینی و فرهنگی در این کشور را داریم.

وی اضافه کرد: امیدوارم حضور شما روابط بین آذربایجان‌غربی و ترکیه را افزایش دهد البته روابط ۲ کشور همواره برادرانه و در کمال صفا، صلح و صمیمیت بوده است.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌غربی با اشاره به تفاهم نامه ۳۰ میلیارد دلاری بین ۲ کشور ایران و ترکیه گفت: این استان می‌تواند در انجام این تفاهم، نقش بسزایی داشته باشد البته اعتقاد داریم باید از ظرفیت این استان برای توسعه همکاری‌های اقتصادی و فرهنگی نهایت استفاده را برد.

حجت الاسلام والمسلمین قریشی اظهار کرد: بدون شک آذربایجان‌غربی و استان‌های مرزی ترکیه می‌توانند در تحقق اهداف و برنامه‌های اقتصادی  ۲ کشور، نقش جدی ایفا کنند.

وی با اشاره به فعالیت‌ پایانه مرزی تمرچین در ایام اربعین حسینی، یادآور شد: این پایانه مرزی در اربعین حسینی به روی دلدادگان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) باز شد و توانست نقش خوبی در تسهیل تردد زائران شمالغرب ایران و همچنین مردم ترکیه به عتبات عالیات ایفا کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین قریشی ادامه داد: تمام امکانات موجود و زیرساخت‌های لازم برای تردد آسان برادران ترک در ایام اربعین به‌کار گرفته شد تا مردم ترکیه بدون هیچ مشکلی از این مسیر برای حضور در کربلای معلی تردد کنند.

سرکنسول جدید ترکیه در ارومیه نیز در این دیدار با قدردانی از نگاه ویژه نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌غربی در راستای توسعه همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران و ترکیه گفت: مردم دو کشور سالیان سال است که همچون دوست و برادر بدون هیچ مشکلی در کنار یکدیگر بوده‌اند.

«فهیم چتین» با اشاره به اهداف بلند اقتصادی بین جمهوری ترکیه و جمهوری اسلامی ایران، اظهار کرد: برای رسیدن به این اهداف تلاش کرده و از تمامی ظرفیت‌های کنسولی استفاده می‌کنیم.

وی افزود: از مهمان نوازی مردم آذربایجان‌غربی در ایام اربعین حسینی نهایت قدردانی را دارم که صحنه‌های برادری و احسان را برای زائران ترکیه‌ای، از پایانه مرزی بازرگان تا پایانه مرزی تمرچین به نمایش گذاشتند.