کد خبر: 373332
۰
PNAZAR
نسخه چاپی

اربعین فرصتی ارزنده برای معرفی تاریخ دفاع مقدس ایلامیان به زائران است

سردار جمال شاکرمی روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: اکنون که مسیر اصلی تردد زمینی بیش از ۱۰ میلیون زائر عتبات عالیات در طی سال از استان ایلام می گذرد باید در طول مسیر تردد زائرانِ مرز مهران از اِلمان ها و یادمان های دفاع مقدس نیز برای معرفی هرچه بیشتر تاریخ جنگ تحمیلی استان ایلام به این زائران بهره برداری کنیم.

وی افزود: بعد از سال ها از پایان جنگ تحمیلی، استان ایلام به واسطه مرز مهران و به خصوص کنگره بزرگ اربعین و میزبانی از زائران عتبات عالیات در طول سال، همچون زمان جنگ باری دیگر کانون توجه مردم و مسوولان قرار گرفته است.

شاکرمی با بیان اینکه استان ایلام محل اجرای عملیات های تعیین کننده و خواستگاه شهادت سراداران بزرگ زیادی بود، یادآور شد: فرماندهان و رزمندگان زیادی از نقاط مختلف کشور با جغرافیای جنگی استان ایلام به واسطه جنگ تحمیلی آشنایی دارند، چرا که در زمان جنگ به کرات در خطوط مقدم این استان به مصاف دشمن رفته اند.

وی ادامه داد: در دیدار مسوولان برگزاری کنگره ملی سه هزار شهید با رهبر معظم انقلاب، ایشان ایلام را به درستی معرفی کردند و اگر ما در همان مسیر معرفی شده از سوی رهبری حرکت کنیم، ایلام را در جایگاه های بالاتری که در شان این استان باشد، قرار خواهیم داد.

شاکرمی تاکید کرد: ما به نسبت جهاد، ایثارگری و مجاهدت مردان و زنان این دیار در دوران دفاع مقدس در مقایسه با سایر استان های درگیر جنگ کم کاری و کم توجهی زیادی کرده ایم که البته با تاسی از رهنمودهای ترسیمی مقام معظم رهبری در دیدار با مسوولان کنگره ملی سه هزار شهید استان، باید به آن جایگاه در خور استان برسیم.

وی اضافه کرد: ایلام در دفاع مقدس به واسطه ۴۳۰ کیلومتر مرز طولانی و گسترده با عراق یک گرانیگاه ثقلی در جنگ بود که تمام تلاش نیروی دشمن تصرف نقاط راهبردی این استان برای تسلط بر جبهه میانی و تغییر سرنوشت جنگ به سود خود بود که با مجاهدت رزمندگان و ایثارگران، دشمن به اهداف شوم خود دست نیافت.

وی افزود: هفته دفاع مقدس همواره با آغاز بازگشایی مدارس تقارن و همسویی دارد چرا که دفاع مقدس مقابله با تهاجم دشمنان خارجی و دفاع از کیان این مرز و بوم بود و آغاز سال تحصیلی هم مبارزه با جهل و بیسوادی و تلاش برای رشد و تعالی فرزندان آینده ساز این مملکت است.

۳۱ شهریور تا ششم مهرماه به نام هفته دفاع مقدس نامگذاری شده است.

استان ایلام در دوران دفاع مقدس بیش از سه هزار شهید، ۱۱ هزار جانباز و ۳۰۰ آزاده را تقدیم کرد که نسبت به جمعیت بیشترین تعداد ایثارگر کشور متعلق به استان ایلام است.

استان ایلام افزون بر ۳۰۰ بار مورد حمله هوایی قرار گرفت و تعداد زیادی از افراد بیگناه جان خود را از دست دادند که فاجعه زمین فوتبال چوار یکی از این موارد است که رهبر انقلاب اسلامی در دیدار با دست اندرکاران کنگره سه هزار شهید استان ایلام به آن اشاره کردند.