کد خبر: 345470
۰
۰
نسخه چاپی
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی :

دلایل تعلل در حذف ارز ترجیحی

دلایل تعلل در حذف ارز ترجیحی

 

 

احمد مرادپور اقتصاد آینده آذربایجان شرقی ) : رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی گفت: تخصیص 14 میلیارد دلار ارز ترجیحی بیشتر منشاء رانت شد و هیچ گاه نتوانست تاثیر چندانی در بهبود وضعیت معیشتی مردم داشته باشد.

محمد فرشکاران در گفت‌وگو با خبرنگاران، ضمن تاکید بر ضرورت حذف ارز ترجیحی و اجرای طرح بازتوزیع هوشمند و عادلانه یارانه ‌ها اظهار کرد: دولت سیزدهم قصد دارد یک نوع عدالت توزیعی بین دهک های اقتصادی جامعه ایجاد و زمینه های افزایش درآمدهای این دهک ها را فراهم کند.

وی توضیح داد: زمانی که دشمنان خارجی فشارهای تحریمی خود را با تکیه بر موضوعاتی مثل FATF به حداکثر رسانده و تحرک مالی جمهوری اسلامی ایران را در خارج از کشور مقید و محدود کردند، عرضه و تقاضای ارز در بانک مرکزی دچار خدشه و تامین و توزیع منابع ارزی و بازار ارز دچار آسیب و نوسان شد، در نتیجه قیمت ها به صورت جهشی بالا رفت.

فرشکاران ادامه داد: به دلیل محدودیت های ارزی دولت ارز 4200 تومانی را جهت تامین کالاهای حساس و استراتژیک مانند دارو اختصاص داد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی یادآور شد: تخصیص ارز ترجیحی به کالاهای اساسی آنطور که باید مدیریت نشد و نتوانست سهم قابل توجهی در زندگی مردم داشته باشد بلکه بیشتر منشاء رانت و سوء استفاده عده‌ای خاص شد.

وی توضیح داد: قرار بود این 14 میلیارد دلار ارز ترجیحی وقتی در اختیار تولیدکننده قرار می‌گیرد، تولیدکننده مواد اولیه را به قیمت پایین وارد کرده و تولید کند تا محصولات به قیمت ارزان به دست مصرف کننده برسد، اما حدود 30 تا 40 درصد از مسیر اصلی منحرف ‌شد.

این مسوول ابراز داشت: در اینجا بهترین کار این بود که ارز ترجیحی را مقید کنیم که در همین راستا مجلس شورای اسلامی در بودجه 1400 به دولت تکلیف کرد که راهکارهای جایگزین حذف ارز ترجیحی را برای تقویت سبد کالایی و مصرفی بخش های ضعیف و دهک های پایین جامعه ارائه دهد.

فرشکاران ادامه داد: در نهایت با اذن مقام معظم رهبری مقرر شد، میزان ارز ترجیحی در بودجه 1400 از 14 میلیارد دلار به 8 میلیارد دلار کاهش یابد و استفاده از ارز ترجیحی تا پایان سال 1400به نحوی مدیریت و افزایش قیمت ها هم کنترل شود.

وی با اشاره به جدیت دولت در اجرای طرح بازتوزیع هوشمند و عادلانه یارانه ‌ها اذعان داشت: هدف دولت از انجام این اصلاحات جلوگیری از هدررفت منابع است تا اجرای صحیح بازتوزیع یارانه به عنوان عنصر موثر در تعادل بخشی های اقتصادی در سه دهک اول اثرات خود را نشان دهد.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید