کد خبر: 213583
۰
PNAZAR
نسخه چاپی

طرح و بررسی گزارش وزرای صمت و اقتصاد در ارتباط با مدیریت بحران کرونا

سیدحسین نقوی‌حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه‌ملت، در توضیح  نشست امروز (دوشنبه 26 فروردین ماه) کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با وزیر صنعت، معدن و تجارت و معاونان وزیر اقتصاد و دارایی که در صحن علنی مجلس تشکیل شد، گفت: در ابتدای جلسه آقای ذوالنوری رئیس کمیسیون ضمن اشاره به شیوع ویروس کرونا و تسلیت به خانواده‌های داغ‌دیده از همه کسانی که در مقابله و مبارزه با کرونا تلاش می‌کنند، به ویژه کادر درمانی، پزشکان و پرستاران تشکر کرد و بر ضرورت حرکت جهادی در حوزه اقتصادی و تولید در سال «جهش تولید» تاکید کرد.

نماینده مردم ورامین و پیشوا در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در این جلسه نمایندگان وزارت اطلاعات و سپاه نیز حضور داشتند، تصریح کرد: آقای رحمانی در ادامه نشست گفت که «در حوزه مبارزه با ویروس کرونا مجموعه وزارت درگیری گسترده‌ای داشته است، از تامین نیازهای اساسی تا مدیریت تولید و احقاق اهداف جهش تولید، موضوعات اولویت دار بوده است. ما قبل از کرونا روزانه ۲۰۰ هزار ماسک تولید می‌کردیم اما امروز روزانه یک میلیون ماسک تولید می‌کنیم علاوه بر این بخشی از ماست که هم توسط امور خیریه و مردمی تولید می شود، در مجموع تولید ماسک حدود ۵ برابر شده است.»

نقوی حسینی افزود: وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین یادآور شد که « علاوه بر این حدود سه میلیون  ماسک نیز در بخش‌های دیگر تولید و بقیه آن هم از ناحیه واردات تأمین می‌شود. حدود ۱۲۰ میلیون ماست ثبت سفارش شده و حدود ۲۵ میلیون تاکنون تحویل وزارت بهداشت و درمان شده است. تا هفته اول اردیبهشت ماه نیز تولید داخلی به حدود روزانه ۴ میلیون ماسک در روز می رسد.»

وی با اشاره به اظهارات وزیر صمت، ادامه داد: آقای رحمانی همچنین گفت که « در حال حاضر در بخش مواد شوینده ظرفیت تولید ما به ۸۰ درصد رسیده و روزانه با تلاش‌های صورت گرفته تولید را ۸ برابر رسانده‌ایم. تولید الکل و دستکش نیز دو برابر شده است. در واقع ما در تامین نیازهای بهداشتی برای مبارزه با کرونا مشکلی نداریم و قادر به تولید و تامین اقلام مورد نیاز هستیم. این درحالی است که تحریم‌ها و خصومت دشمنان علیه ما بیشتر شده است.»

این نماینده مردم در مجلس دهم عنوان کرد: وزیر صمت یکی دیگر از اقدامات مهم وزارت صنعت، معدن و تجارت را تنظیم بازار و تامین نیازهای اولیه مردم دانست و گفت که «هیچ مشکلی در بازار نداریم و همه اقلام در دسترس مردم است، از این به بعد هم مشکلی نخواهیم داشت. در همین شرایط حدود۴ میلیون تن کالای اساسی نیاز داریم اما نگرانی وجود ندارد. در این زمینه بانک مرکزی و بخش‌های مختلف اقتصادی و خصوصی همکاری بسیار جدی داشتند.»

نقوی حسینی با بیان اینکه آقای رحمانی در ایراد گزارش خود به واحدهای تولیدی که در این شرایط آسیب دیدند اشاره کرد، گفت: وزیر صمت تاکید کرد که « در تلاشیم مشکلات واحدهای تولیدی رفع شود. دولت نیز مصوبات خوبی در ارتباط با جبران آسیب‌های واحدهای تولیدی گذرانده که از آن جمله اختصاص ۷۵ هزار میلیارد تومان به حوزه صنوف و خدمات و تولید و توزیع است که لیست آنها اعلام شده است. این حمایت‌ها شامل حقوق کارمندان و کارگران این واحدها و همچنین زیان کارفرمایان می‌شود. دولت اعلام حمایت از خانواده ها نیز کرده و گفته است که یک میلیون تومان به همه خانواده ها پرداخت می شود. مابقی خانواده های آسیب دیده بخصوص خانواده های تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد نیز به طور ویژه حمایت می شوند.»

نماینده مردم ورامین و پیشوا در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: آقای رحمانی همچنین بیان کرد که «واحدهای تولیدی آسیب دیده به دلیل شیوع کرونا حتماً حمایت می‌شوند. وزارتخانه برای جهش تولید برنامه های ویژه طراحی کرده و قطعاً جهش تولید را تحقق می‌کنیم.» وی همچنین گفت « در شرایط کنونی همه کشورها با این مشکل روبرو هستند و رشد اقتصادی اغلب آنها منفی بوده است اما ما در تلاشیم که در جمع کشورها با رشد اقتصادی مثبت باشیم زیرا هیچ مانع و محدودیتی در تامین اقلام مورد نیاز در شرایط کرونا نداریم.»

وی افزود: در ادامه جلسه آقای دهقانی معاون وزیر اقتصاد و دارایی نیز گزارشی ارائه کردند و گفتند «تامین مبالغ مورد نیاز حوزه بهداشت و درمان اعم از بیمارستان‌ها، دانشگاه‌ها و اورژانس نخستین اولویت این وزارتخانه است و اولویت بعدی موضوع مالیات، عملیات اجرایی و جدول مالیات هاست که تا پایان اردیبهشت مهلت تمدید می شود و برنامه‌های مفصلی را در همراهی و مساعدت با بنگاه‌های اقتصادی دارد.»

نقوی حسینی با بیان اینکه معاون وزیر اقتصاد و دارایی بر تشکیل جلسات غیرحضوری با مدیر بنگاه‌ها تاکید کرد و گفت: « تحقق دولت الکترونیک از موارد مورد تاکید وزارت اقتصاد و دارایی است.» در ادامه معاون دیگر وزیر اقتصاد و دارایی، رئیس سازمان امور مالیاتی گزارشی ارایه کرد و بر شفاف سازی کف دریافت مالیات‌ها، تعویق پرداخت مالیات‌ها، توقف عملیات و وصول و اجرای مالیاتی تاکید کرد و گفت که «زمان تسلیم اظهارنامه های مالیاتی به احتمال تغییر می‌کند. ما معتقدیم حداکثر حمایت از افراد صورت خواهد گرفت.»

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در ادامه آقایان کواکبیان، برزگر، نجفی خوشرودی، گودرزی، بروجردی، رحیمی، برومندی و جمالی نوبندگانی اظهار نظر کردند. وزیر صنعت نیز در پایان تاکید کرد «اولویت های ما در سال جهش تولید برقراری روابط و مناسبات با کشورهای همسایه و چین و هند خواهد بود و دقت می کنیم که در این حرکت کیفیت فدای کمیت نشود»./

اقتصادآینده نیوز منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.