کد خبر: 225041
۰
۰
نسخه چاپی

كشورهاي اسكانديناوي/ كانون بازيافت باتري هاي خودروهاي برقي

همين حالا هم كشور نروژ در بخش رونق و گسترش خودروهاي برقي در ميان كشورهاي جهان پيشتاز است و جوينت ونچر هيدرو ولت Hydro Volt «كانون بازيافت» باتري هاي برقي را در كشور نروژ قرار خواهد داد. اين سرمايه گذاري مشترك بين دو شركت نُرسك هيدرو Norsk Hydro (در نروژ) و نورثولت Northvolt (در سوئد) شكل گرفته و تمركز آن روي دو بخش مهم، يكي مواد تشكيل دهنده باتري و ديگري روي آلومينيم قرار دارد.

نورثولت هنگام انتشار اين خبر زمان شروع عمليات را سال 2021 عنوان كرده و اين كانون در شهر فردريكستاد Fredrikstad قرار دارد. اين كارخانه بازيافت تا حد امكان از بالاترين و پيشرفته ترين اتوماسيون برخوردار خواهد شد كه دخالت دست را به حداقل برساند. تخصص اين كارخانه، خرد كردن و جدا كردن اجزاي تشكيل دهنده باتري هاي ليتيوم-آيون است. ابتدا، اين كارخانه با ظرفيت 8000 تن باتري در سال شروع مي كند.

محصول بازيافت در اين كارخانه آلومينيم و ماده است كه به آن «توده سياه» مي گويند. اين ماده حاوي ليتيوم، كوبالت، منگنز و نيكل است. توده سياه به نورثولت در سوئد ارسال مي شود و آن جا اين توده سياه به عناصر تشكيل دهنده اش تجزيه مي شود، و عناصر نامبرده سوا مي شوند.

اِما نهرنهايم Emma Nehrenheim قائم مقام مدير عامل Revolt، واحد محيط زيست از كمپاني نورثولت در بيانيه اي اعلام كرده است: «نورثولت هدفگذاري كرده است تا سال 2030، 50 درصد از مواد خامش را از طريق بازيافت باتري خودروها به دست آورد. شراكت با هيدرو بخش مهمي از اين پازل است كه با كمك آن ورودي مواد خام كارخانه تضمين شود تا زماني كه باتري هاي خودمان بتوانند مواد خام كارخانه را تأمين كنند.»

بازار خودروي برقي اكنون در نروژ به بلوغ رسيده و حالا نروژ در اتخاذ فناوري خودروهاي برقي در كشورهاي جهان پيشتاز است. بر اساس آمار حكومتي اين كشور، 43 درصد از خودروهاي نوي فروخته شده در سال 2019 برقي بوده و پرفروش ترين خودرو در اين كشور را تسلاي مدل3 تشكيل مي دهد. اين در حالي است كه در كل دنيا خودروهاي برقي كمتر از 4 درصد كل خودروها را تشكيل مي دهند. مسئولان اين كشور برنامه ريزي كرده اند كه تا سال 2025 همه خودروهاي ون سبك و سواري فروخته شده آلايندگي صفر داشته باشند.

در حالي كه تأثير خودروهاي برقي بر آلودگي هواي شهري، بسيار چشمگير است، توليد باتري هاي ليتيوم-آيون مورد استفاده در خودروهاي برقي مي تواند فرايند پرمصرف انرژي باشد.

علاوه بر اين منبع يابي براي مواد مورد استفاده در خودروهاي برقي، اغلب دشوار، پر هزينه با آثار مخرب براي محيط زيست است. با توجه به اين حقيقت، بازيافت و استفاده دوباره از باتري هاي ليتيوم-آيون فرايند بسيار مهمي به حساب مي آيد. امروزه تعداد زيادي از كسب و كارها در حال توسعه فناوري ها و بهبود فرايند هاي بازيافت باتري هستند كه براي خودروهاي برقي به كار مي روند. از جمله اين كسب و كارها، گروه خودروسازي فولكس واگن آلمان است كه مثل هيدرو، در شركت نورثولت سوئد سرمايه گذاري كرده است. در سال 2019، اين خودروساز آلماني اعلام كرده بود كه يك كارخانه توليد پيل يا باتري با همكاري نورثولت ايجاد خواهد كرد و از طرح هاي جانبي آن ايجاد يك كارخانه بازيافت باتري در حد طرح پايلوت در شهر «سالزگيتر» آلمان Salzgitter است.

در جاي ديگر، شركت فورتوم Fortum كه سهامداران عمده آن دولت فنلاند است، مي گويد مي تواند 80 درصد از مداد باتري هاي ليتيوم-آيون را بازيافت كند. مثل نورثولت، اين كارخانه هم از فرايند آبي فلزي hydrometallurgical براي بازيافت باتري استفاده مي كند.

منبع: سي ان بي سي

اقتصادآینده نیوز منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید