مجموعه سایت تاریخی پادگان ۶۴ ارومیه مرمت و بازسازی می شود

جلیل جباری در خصوص آخرین وضعیت مرمت و بازسازی پادگان ۶۴ ارومیه که داخل شهر واقع شده است به خبرنگار مهر گفت: بعد از انتقال پادگان ۶۴ ارومیه به خارج از شهر با همراهی نهادها و دستگاه‌های اجرایی ذیربط و نیز شهرداری ارومیه عملیات مرمت و بازسازی این پادگان به همراه ایجاد باغ موزه آغاز شده است.

وی ادامه داد: این مجموعه تاریخی شامل ۴۰ ابنیه تاریخی، باغ موزه است که با صرف ۲۰ میلیارد ریل اعتبار از مصوبات سفر ریاست جمهوری به استان عملیات حفاظت و بازسازی آن در دست اجراست و امسال نیز ۲۰ میلیارد ریال دیگر برای تداوم اقدامات اختصاص یافته است.

جباری با بیان اینکه ۴۰ بنای تاریخی این پادگان پس از مرمت بخشی تبدیل به موزه‌های لباس‌های جنگی، موزه اسلحه، موزه تاریخی جنگی، موزه سواره نظام و … می‌شود، در حال حاضر نیز عملیات ایجاد باغ موزه در این سایت تاریخی که طراحی آن توسط دانشگاه شهید بهشتی انجام شده در حال اجراست.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی ادامه داد: همچنین علاوه بر انجام این مطالعات، تاریخچه این پادگان اعم از اطلاعات عملیات‌های جنگی و شرح حال فرماندهان، یادمان شهدای ارتش، عکس‌ها، تصاویر برگرفته از آرشیو عکس‌های هوایی و ادبیات شفاهی در حال تهیه است.

جباری خاطرنشان کرد: سایت تاریخی پادگان ارومیه یکی از ارزشمندترین سایت‌های داخل محدوده شهری در کشور است که با وسعت تقریبی ۹ هکتار در مرکز و بهترین نقطه این شهر واقع شده و تاکنون نیز از گزند و توسعه‌های ناموزون شهری که حاکم بر اکثر شهرهای کشور در امان مانده و نیاز است که این میراث تاریخی با اجرای هر چه سریع‌تر طرح باغ‌موزه برای آیندگان به یادگار بماند.

وی با بیان اینکه مرمت، بازسازی و ایجاد باغ موزه و موزه‌های دیگر در این سایت تاریخی در قالب طرح ۵ ساله در دست اجراست و سالانه برای اجرای اقدامات مرمتی و ایجاد موزه‌ها ۵۰ میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است.

اراضی پادگان لشگر ۶۴ ارومیه از زمان بازگشایی در پنجم آبان ماه ۹۲ تاکنون کش‌وقوس‌های فراوانی را پشت سر گذاشته، گاه درختان قدیمی و کهن‌سال این اراضی که قدمتی به درازای ۸۰ سال داشتند قطع و تبدیل به خاکستر شد و گاه اختلاف‌های مدیریتی و برنامه‌ریزی‌های مختلف برای تغییر کاربری در بی تحرک ماندن این اراضی ایفای نقش کرده است.

محوطه ستاد لشکر و بناهای تاریخی آنکه متعلق به دوره پهلوی است و در سال ۹۳ به شماره ۳۱۱۸۶ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید، این مجموعه با مساحتی بالغ بر ۷۰ هکتار در مرکز شهر و در حریم بلافصل بافت تاریخی ارومیه واقع شده است.

منبع: مهر

اقتصادآینده نیوز منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید