امروز: جمعه, ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۶ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 265802
۰
۰
نسخه چاپی

باز هم کاهش آمار و باز هم عادی انگاری/ لبخند دوباره کرونا به مردم

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: نزدیک به عمر یک ساله کرونا در ایران هستیم و در این مدت بارها شاهد صعود و نزول آمار مبتلایان و فوتی‌ها بودیم. چند ماه قبل بود که با رعایت پروتکل‌های بهداشتی آمار جان باختگان این بیماری به روزی ۳۰ نفر نیز کاهش یافت اما باری دیگر غول نامرئی کرونا از خواب بیدار شد و به جان مردم افتاد.

عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و عادی انگاری شرایط باعث شد تا از روزی ۳۰ فوتی به بیش از ۴۰۰ مورد نیز برسیم و آن موقع بود که احساس خطر کردیم و برای حفظ سلامتی خود و اطرافیان به پروتکل‌ها پایبند شدیم.

اما با کاهش دوباره آمار مبتلایان و مرگ و میرها، باز هم تجربه تلخ یک ماه پیش را فراموش کردیم به طوری که استفاده از ماسک کاهش و شرکت در تجمعات و میهمانی ها و دید و بازدیدها افزایش یافت.

روند نزولی کرونا در خراسان شمالی متوقف شده است؟

خراسان شمالی نیز از این قضیه مستثنی نیست؛ این استان حدود یک ماه قبل در برخی روزها روزانه بیش از ۱۵ مورد فوت را نیز به خود می‌دید اما با رعایت مسائل بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی چند روزی است که شرایط بهبود یافته.

خراسان شمالی برخی از روزهای اخیر را بدون فوت مبتلا به کرونا پشت سر گذاشته که این امر نشان می‌دهد رعایت پروتکل‌ها می‌تواند اثرات بسیار خوبی داشته باشد.

روز گذشته نیز در خراسان شمالی بیمار کرونایی فوت نشد اما طبق گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان ۲۰ بیمار در بیمارستان‌ها بستری شدند.

باز هم کاهش آمار و باز هم عادی انگاری/ لبخند دوباره کرونا به مردم

سید احمد هاشمی همچنین از بستری ۱۳۲ نفر تا عصر دیروز در بیمارستان‌ها خبر داد. عددی که مدتی قبل نزدیک به ۳۰۰ بود. با این حال طی روزهای گذشته گاهی تعداد مبتلایان و افراد بستری افزایش می‌یافت به گونه‌ای که تعداد موارد بستری به بیش از ۱۶۰ مورد نیز رسید.

همچنین مدتی است که آمار بیماران بستری شده کاهش نمی‌یابد و این امر نشان می‌دهد میزان ورودی و خروجی بیمارستان به تعادل رسیده و این یعنی روند نزولی بیماری رو به پایان است.

همه چیز عادی است؛ از عبور و مرور پس از ساعت ۲۱ تا میهمانی

اگر چرخی در شهر بجنورد به عنوان مرکز خراسان شمالی بزنیم متوجه علت این تعادل می‌شویم. متأسفانه استفاده از ماسک در جامعه رو به کاهش است و از سوی دیگر شلوغی بازارها و رفت و آمدهای بی مورد در خیابان‌ها افزایش یافته. پس از ساعت ۹ شب که در واقع باید منع تردد باشد، خودروهای فراوانی به شکل عادی در حال عبور و مرور هستند.

صادق مؤمنی یکی از شهروندان بجنوردی که مشغول خرید برخی اجناس بود کرونا -به"> کرونا-به">در گفتگو با مهر در خصوص رعایت پروتکل‌های بهداشتی اظهار کرد: سعی می‌کنیم استفاده از ماسک و شست و شوی دست‌ها را به صورت مداوم انجام دهیم.

وی افزود: ساکن بجنورد نیستم اما با کاهش آمار مبتلایان و با وجود تعطیلی یک شنبه، دو سه روزی مرخصی گرفتم تا به خانواده‌ام سری بزنم.

باز هم کاهش آمار و باز هم عادی انگاری/ لبخند دوباره کرونا به مردم

مؤمنی در پاسخ به این سوال که ممکن است ناقل بیماری باشد و جان پدر و مادرش را به خطر بیندازد، گفت: حرف درستی است اما از تابستان به مرخصی نیامده بودم و نیاز داشتم برای تجدید روحیه و رفع دلتنگی به خانواده‌ام سری بزنم.

کسی کاری به کار دفاتر پیشخوان ندارد

دفاتر پیشخوان دولت دیگر نقطه‌ای است که این روزها ازدحام زیادی دارند. انجام یک سری اقدامات برای سهام عدالت مردم را این بار به دفاتر پیشخوان کشانده است. بانوی میان‌سالی که در صف نوبت بود به خبرنگار ما گفت: نیم ساعتی است که در صف هستم و منتظرم تا مدارکم را ارائه دهم.

وی افزود: متأسفانه محیط کوچک و با ارتفاع کم است؛ بیرون محل هوا سرد است و کسی آنجا نمی‌ایستد و مجبوریم بدون فاصله در کنار یکدیگر بنشینیم.

این شهروند بجنوردی تاکید کرد: برای کاهش احتمال ابتلاء به کرونا دو ماسک بر روی هم زده‌ام اما نمی‌دانم تأثیری دارد یا خیر.

باز هم کاهش آمار و باز هم عادی انگاری/ لبخند دوباره کرونا به مردم

حمل و نقل عمومی نیز این روزها در برخی از ساعات محیط مناسبی را برای شیوع کرونا فراهم کرده است به طوری که حوالی ظهر که اکثر شهروندان قصد بازگشت به منزل خود را دارند تمام صندلی‌ها پر شده و عده‌ای نیز مجبورند ایستاده مسیر را طی کنند.

تاکسی‌هایی که با حداکثر ظرفیت فعالیت می‌کنند

به این ترتیب رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله اجتماعی در خطوط اتوبوس و تاکسی‌های درون شهری از شرایط مناسبی برخوردار نیست و در صورتی که به آن بی توجه باشیم قطعاً تا چند هفته دیگر اثرات مخرب آن را خواهیم دید.

یکی از رانندگان تاکسی خطی بجنوردکرونا-به"> در گفتگو با مهر بیان داشت: برای ما صرفه اقتصادی ندارد که کمتر از ۴ نفر سوار کنیم.

وی افزود: ما تاکسی خطی هستیم و به صورت در بست کار نمی‌کنیم؛ به همین دلیل اگر بنا باشد مسافر کمتری بزنیم با کاهش درآمد مواجه می‌شویم که در این شرایط اقتصادی امکان آن وجود ندارد.

صفوف نانوایی نیز همچنان شلوغ هستند و کسی فکری به حال آن نمی‌کند. نانوایی‌ها خصوصاً در مراکز شهر که جمعیت بیشتری در حال عبور هستند به شدت شلوغ است. متأسفانه برخی از نانوایی‌ها نیز به دلیل کاهش رفت و آمد هوای سرد به درون محیط مشتریان را به داخل نانوایی هدایت می‌کنند و به این ترتیب خطر ابتلاء به کرونا را چند برابر می‌کنند.

باز هم کاهش آمار و باز هم عادی انگاری/ لبخند دوباره کرونا به مردم

در این بین نباید از فروشگاه‌های زنجیره‌ای به سادگی عبور کرد. تخفیف‌های گاه به گاه این فروشگاه‌ها جمع زیادی از مردم را به محل کسب و کار خود می‌کشد و باعث تجمع می‌شود. یکی از شهروندان حاضر در فروشگاه در خصوص رعایت پروتکل‌های بهداشتی گفت: سعی می‌کنم سریع خرید کنم و از مغازه خارج شوم.

وی افزود: برخی اجناس مانند قند و شکر یا برنج حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد تخفیف دارد و برای همین موضوع از این محل خرید می‌کنم.

با بازگشایی های تمام اماکن، جاده‌ها و ادارات از سوی دولت و عادی انگاری شرایط از سمت مردم، هیچ بعید نیست تا در دو هفته آینده باز هم با افزایش آمار مبتلا به کرونا مواجه شویم؛ اتفاقی که بیشترین بارش بر روی دوش پرستانی است که هنوز نتوانسته‌اند پس از عبور از پیک قبلی نفسی تازه کنند.

منبع: مهر

اقتصادآینده نیوز منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید