امروز: جمعه, ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۶ آوریل ۲۰۲۴ میلادی

فعاليت ۱۳۳ سردخانه به ظرفيت 408 هزار تن در استان آذربايجان شرقي

فعاليت ۱۳۳ سردخانه به ظرفيت 408 هزار تن در استان آذربايجان شرقي

 

اقتصاد آینده آذربایجان شرقی ) : مدير صنايع تبديلي و غذايي سازمان جهاد کشاورزي آذربايجان شرقي از فعاليت ۱۳۳ سردخانه به ظرفيت 408 هزار و 250 تن در استان خبر داد.

 مهندس اياز برنو در جلسه شوراي معاونين و مديران مستقل سازمان در گفتگو با خبرنگاران با بيان اين‌که سردخانه‌ها يکي از مهم‌ترين زيرساخت‌هاي توسعه پايدار در اقتصاد کشاورزي و نخستين حلقه زنجيره صنايع تبديلي محسوب مي‌شوند، گفت: بدون وجود اين بخش، توسعه کشاورزي و ايجاد امنيت غذايي غير ممکن خواهد بود.

وي با اشاره به افزايش تعداد سردخانه‌هاي استان طي سالجاري، گفت: تا امسال، تعداد ۱۲۰ سردخانه در بخش کشاورزي استان فعاليت مي‌کرد، اما طي ماه‌هاي گذشته، سردخانه‌هاي جديدي به اين ظرفيت اضافه شده‌اند، چرا که در اين راستا براي ۲۰۰ سردخانه جديد مجوز احداث صادر شده است که اگر اين اقدام مهم به مرحله اجرايي و بهره برداري برسد، توان سردخانه‌اي استان به يک ميليون تن خواهد رسيد.

وي با اشاره به بهره برداري از تعداد ۱۳ سردخانه جديد در طي ماه‌هاي گذشته، افزود: تعدادي از سردخانه‌هاي داراي مجوز نيز در مرحله ساخت قرار دارند؛ سرمايه گذاري در بخش کشاورزي و احداث سردخانه‌ها، باعث ايجاد اشتغال و ارتقاي سطح اقتصاد کشاورزي در منطقه خواهد بود.

مهندس برنو، ظرفيت فعلي سردخانه‌هاي استان را بيش از ۴۰۸ هزار و 250 تن عنوان کرد و گفت: استان هنوز تا رسيدن به وضعيت مطلوب در حوزه ظرفيت سردخانه‌اي، با توجه به اين‌که يکي از مراکز بسته بندي و صادرات کشور، به خصوص در حوزه خشکبار است، فاصله زيادي دارد.

وي متذکر شد: البته اکنون آذربايجان شرقي يکي از قطب‌هاي مهم ظرفيت سردخانه در کشور نيز محسوب مي‌شود و از حيث تعداد سردخانه، در جايگاهي پس از آذربايجان غربي و تهران و در رتبه سوم کشور قرار دارد، اما بايد تلاش کرد تا تعداد سردخانه‌ها با توجه به ظرفيت بالاي استان، ارتقا يابد.

وي در تشريح وضعيت شهرستان‌هاي آذربايجان شرقي از نظر بهره مندي از سردخانه، گفت: با توجه به اين‌که مراغه، قطب توليد سيب استان است، بيشترين ميزان سردخانه را با ۵۹ واحد و ظرفيت توليد ۱۴۱ هزار تن در استان دارا است.

مدير صنايع تبديلي و غذايي سازمان جهاد کشاورزي آذربايجان شرقي افزود: شهرستان‌ تبريز با دارا بودن ۱۲ سردخانه و ظرفيت بيش از ۲۶ هزار تن در رتبه دوم آمار سردخانه‌اي استان قرار دارد و شهرستان‌هاي ميانه و شبستر نيز هر کدام با ۱۱واحد سردخانه و ظرفيتي بالغ بر ۴۹ هزار تن و ۳۶.۵ هزار تن جزو مناطق پيشتاز در امر سردخانه‌اي هستند.

وي ادامه داد: شهرستان‌هاي اسکو، جلفا، کليبر، ورزقان و هوراند نيز جزو مناطق فاقد سردخانه هستند، که اميدواريم با تلاش‌هاي سرمايه گذاران، شاهد بهره برداري از واحدهاي سردخانه‌اي در اين شهرستان‌ها باشيم.

وي با اشاره به اشتغال ۱۰۲۰ فرد در واحدهاي سردخانه‌اي استان، افزود: در مراغه ۴۲۵ فرد، در تبريز ۱۰۴ فرد، در شبستر ۱۳۳ و در ميانه ۱۱۵ فرد در حال فعاليت و کار هستند؛ نرخ اشتغال ساير مناطق استان نيز بر حسب تعداد سردخانه‌ها، در آماري پايين تر از نرخ اشتغال اين شهرستان‌ها است.

بر اساس اين گزارش، رئيس سازمان جهاد کشاورزي آذربايجان شرقي نيز در خصوص وضعيت سردخانه‌اي استان، گفته که تاکنون در زمينه سردخانه و توليدکنسانتره ميوه در آذربايجان شرقي، سرمايه گذاري خوبي انجام گرفته و بيشتر مشکل اين بخش مربوط به عدم پراکنش مناسب صنايع در استان است، که با ورود اتحاديه‌هاي مربوطه و تمرکز بر ساماندهي صنايع کشاورزي در نهاد جهاد کشاورزي، مي‌توان اين مشکل را رفع کرد.

به گفته مهندس اکبر فتحي، مقرر شده تا پيگيري مشکل سردخانه‌هاي استان، از طريق سازمان صمت انجام بگيرد.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید