تولید فرآورده‌های سیب درختی در سمیرم رونق می‌گیرد

سرهنگ پاسدار حسن عجمی  روز سه‌شنبه در حاشیه بازدید خود از کارگاه‌های اقتصاد مقاومتی شهرستان سمیرم اظهار داشت: هر کدام از این کارگاه‌ها، اقتصاد خانوارهای متعددی را متحول و کارآفرینی خوبی در منطقه ایجاد کرده است.

وی خاطرنشان کرد: افتتاح و فعالیت بیش از ۴۰ واحد تولید سرکه سیب، تنها بخشی از فعالیت‌ بسیج سازندگی سمیرم در چهار سال گذشته بوده که همچون سیب مرغوب این خطه از کیفیت خوبی نیز برخوردار است.

رییس سازمان بسیج سازندگی سپاه حضرت صاحب الزمان(عج) با بیان تولید سالانه حدود یکصد تُن سرکه سیب در سمیرم افزود: افزون بر ۱۵ تُن از این محصول به کشورهای دیگر صادر می‌شود.

مسوول بسیج سازندگی سپاه ناحیه سمیرم نیز در جریان این بازدید اظهار داشت: سختگیری در ارائه مجوزهای بهداشتی، مشکل واحد بیشتر کارگاه‌های تولید سرکه و دیگر محصولات باغی است.

به گفته مسعود قربانی، بسیج سازندگی مشغول رایزنی با نهادهای مربوطه بویژه شبکه بهداشت و درمان و مدیریت جهاد کشاورزی برای تسهیل روند صدور مجوزها به کارآفرینان سمیرمی است.

وی تصریح کرد: سازمان بسیج سازندگی با برگزاری کلاس‌های متعدد در جای جای سمیرم و اختصاص تسهیلات بانکی برای راه اندازی کارگاه‌های کوچک به منظور توسعه و رونق این دست کسب و کارهای زودبازده آماده است.

امروز با حضور رییس سازمان بسیج سازندگی استان اصفهان، یک واحد مسکونی در شهر حنا در جنوب شرق شهرستان سمیرم به مساحت ۹۰ مترمربع به بهره‌برداری رسید.

ساختمان مذکور در سال ۹۶ و بدنبال بارندگی‌های شدید تخریب شده بود که با همت بسیج سازندگی شهرستان سمیرم احداث شد.

سمیرم از نظر منابع آبی بهترین شهرستان اصفهان محسوب می‌شود به همین دلیل رُتبه اول تولید سیب درختی در کشور را دارد. با این وجود، نبود امکان فراگیری استفاده از صنایع تبدیلی و اکتفا به فروش سیب به صورت سنتی، یکی از چالش‌های صنعت کشاورزی این شهرستان  است که ضایعات ۲۰ درصدی محصولات باغ‌هایش را به همراه داشته است.

تنها در سال ۱۳۹۴ حدود ۲۳۰ هزار تُن سیب از باغ‌های این خطه برداشت شد که ۵۰ هزار تُن آن (۲۰ درصد) به صورت ضایعات از بین رفت.

در سال ۹۵ نیز ۲۶۰ هزار تُن سیب تولید شد و با کاهش ۵ درصدی، میزان ضایعات آن به ۴۰ هزار تُن رسید.

تهیه سرکه سیب از سیب‌های درجه ۲ و ۳ یکی از راهکارهایی است که می‌تواند علاوه بر کاهش ضایعات محصولات باغات تا زیر ۵ درصد، با خلق ارزش افزوده، اشتغالزایی مضاعف را هم در سمیرم در پی داشته باشد.

تولید سرکه سیب به صورت سنتی از دیرباز در سمیرم رواج داشته اما امروز بسیاری از مردم با آن آشنایی ندارند.

در روش سنتی، سیب را به چهار قسمت تقسیم می‌کنند و به همراه کمی نمک و مُخمر به داخل دبه می‌ریزند و پس از یک سال محتویات دبه را از صافی می‌گذرانند و به این ترتیب سرکه سیب حاصل می‌شود.

امسال علاوه بر محصولات زراعی همچون گندم و جو، ۲۰۰ هزار تُن انواع سیب‌ درختی به‌عنوان محصول اصلی کشاورزی این منطقه و همچنین ۶ هزار تُن سیب گلاب بهاره از باغ‌های سمیرم در فصل تابستان برداشت شد.

شهرستان سمیرم  دارای ۱۸ هزار و ۵۰۰ هکتار باغ، ۱۷ هزار هکتار زمین زراعی، ۴۵۵ هزار هکتار عرصه ملی و ۳۳۰ هزار هکتار مرتع و جنگل‌های طبیعی است.

این شهرستان در ۱۶۰ کیلومتری جنوب استان اصفهان و در دامنه‌های دنا و زاگرس میانی واقع است.

منبع: ایرنا

آپلود عکس

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید