فرماندار شهرستان آران و بیدگل:

کارآفرینی، اشتغال‌زایی، تولید ثروت و توزیع عادلانه ثروت در حوزه‌های اقتصادی روستاها

راه‌اندازی کافه‌های کارآفرینی در روستاهای شهرستان آران و بیدگل گامی در تقویت اقتصاد روستایی است/ دهیاران و اعضای شورای اسلامی روستاها موظفند گوشه چشمی هم به ساخت و سازهای غیرمجاز داشته باشند.

کارآفرینی، اشتغال‌زایی، تولید ثروت و توزیع عادلانه ثروت در حوزه‌های اقتصادی روستاها

به گزارش اقتصاد آینده به نقل از روابط عمومی فرمانداری آران و بیدگل؛ دکتر اسماعیل بایبوردی فرماندار شهرستان آران و بیدگل در نشست «بررسی مسائل و مشکلات روستاهای11 گانه این شهرستان» که با حضور مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری اصفهان، بخشداران، دهیاران و جمعی از اعضای شوراهای اسلامی روستاها و روسای ادارات این شهرستان برگزار شد، گفت: تقویت اقتصاد روستایی برای جمعیت حدود 14 هزار نفری روستاهای 11گانه بخش مرکزی و کویرات این شهرستان یک ضرورت مدیریتی در حوزه محلی است.وی در این نشست اظهار داشت: راه‌اندازی«روستا بازار» برای عرضه مستقیم تولیدات ۱۱گانه روستاها می‌تواند در معرفی هرچه بهتر و بیشتر تولیدات روستاها و اشتغال‌زایی بیشتر مردمان این روستاها موثر باشد.
دکتر بایبوردی راه‌اندازی «کافه‌های کارآفرینی» در روستاهای شهرستان آران و بیدگل را در تقویت اقتصاد روستایی مهم ارزیابی کرد و افزود: شهرگرایی روستاییان مانعی برای توسعه روستاها محسوب می‌شود.وی با اشاره به ضرورت تغییر رویکرد در کشاورزی از روش‌های سنتی در روستاهای شهرستان آران و بیدگل گفت: تشکیل کارگروهی علمی و اجرایی با حضور استادان دانشگاه، شرکت‌های دانش‌بنیان و واحدهای فناوری مراکز علمی، پژوهشی و فناوری و نیز مدیران اجرایی در قالب اتاق فکر یا کانون‌های اندیشه‌ورز در زمینه ساماندهی و توسعه بخش کشاورزی و روستایی ضرورت دارد.وی خاطر‌نشان کرد: توجه به بازآفرینی اقتصاد آسیب‌دیده روستایی، می‌تواند علاوه بر حفظ حیات و جریان توسعه شتاب‌زای روستایی، مانع از مهاجرت گسترده روستاییان به شهرها شود.
فرماندار شهرستان آران و بیدگل افزود: برای توسعه گردشگری روستایی باید سواد گردشگری را تقویت و هویت ملی، اسلامی و بومی و محلی روستاها و روستاییان مورد توجه قرار گیرد.
وی به چالش‌های توسعه روستاهای 11 گانه شهرستان آران و بیدگل اشاره کرد و گفت: برنامه‌ریزی در جهت احیا و اصلاح منابع آب و خاک و سرمایه‌گذاری در زمینه‌های مختلف تولیدات بخش کشاورزی و ظرفیت‌های بالقوه گردشگری روستاها از جمله این موارد است.
فرماندار شهرستان آران و بیدگل عدم وجود ساختارهای مشارکتی در روستاها نظیر سازمان‌های غیردولتی یا تشکل‌های مردم‌نهاد روستایی توانا و تحرک بخش به جوامع روستایی را از دیگر چالش‌های توسعه روستاهای این شهرستان برشمرد.
دکتر بایبوردی راه‌اندازی صنایع فرآوری پسته، زعفران و گل محمدی در روستاهای این شهرستان را از دیگر عوامل توسعه و تقویت اقتصاد روستایی برشمرد و افزود: کارآفرینی، اشتغال‌زایی، تولید ثروت و توزیع عادلانه ثروت در حوزه‌های اقتصادی روستاها گامی در عملیاتی کردن شعار مرگ بر دشمنان ایران است.وی از دهیاران و روسای شوراهای اسلامی روستاهای شهرستان آران و بیدگل خواست تا ضمن برنامه‌ریزی در احداث ساختمان‌های مقاوم روستایی، نسبت به درنظرگرفتن بیمه حوادث این ساختمانها در مقابل حوادث غیرمترقبه نظیر سیل و زلزله تدبیر و در بین روستائیان فرهنگ‌سازی کنند.
فرماندار شهرستان آران و بیدگل همچنین از هیاران و شوراهای اسلامی روستاها خواست تا گوشه چشمی به ساخت و سازهای غیرمجاز داشته باشند؛ چرا که در صورت غفلت از این مهم، ساخت و سازهای غیرقانونی پیکره روستاها را زشت، نازیبا و خسارتهایی را به وجود می‌آورد.
گفتنی است در پی سفر مهندس علی رحمانی مدیرکل امور روستایی وشوراهای استانداری اصفهان به شهرستان آران و بیدگل و حضور وی و فرماندار شهرستان آران و بیدگل در روستاهای 11 گانه این شهرستان مشکلات عمرانی، صنعتی، درمانی، ورزشی و گردشگری این روستاها مورد بررسی ارزیابی قرار گرفت.
در این بازدیدهای 5ساعته زیرساخت‌های در دست اجرای روستاها شامل درمانگاه و بلوار اصلی در روستای فخره، درمانگاه و کمربندی در روستای علی‌آباد، نیروگاه خورشیدی در روستای ریجن، خانه عالم و مدارس در روستای محمدآباد، بلوار اصلی روستای کاغذی، سوله ورزشی روستای یزدلان، زمین ورزشی روستای قاسم‌آباد و پایگاه آتش‌نشانی در روستای حسین‌آباد در بخش کویرات شهرستان آران و بیدگل بررسی و ارزیابی شد.
همچنین در بخش مرکزی، زیرساخت‌های در دست اجرای روستاها شامل میدان شهید زلفی روستای یزدل، ورزشگاه شهدا، سالن ورزشی و زمین چمن روستای محمدآباد و پارک و سالن ورزشی روستای علی‌آباد بازدید و مورد بررسی قرار گرفت.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید