حضور پررنگ گروه فولاد مبارکه در هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی متالورژی

در هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی متالورژی (ایران‌متافو)، گروه فولاد مبارکه با حضور شرکت‌های زیرمجموعۀ خود، شامل شرکت فولاد مبارکه، فولاد هرمزگان، ورق خودرو چهارمحال و بختیاری، فولاد امیرکبیـــر کاشان، فنــــــــی مهنـــــــدسی، ایــــــریســــا و هلدینگ‌های فولادمتیل، آتیه‌فولاد نقش‌جهان و توکافولاد، آخرین دستاوردهای بزرگ‌ترین هلدینگ فولادی کشور را به سمع و نظر بازدیدکنندگان رساند.

 حضور پررنگ گروه فولاد مبارکه در هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی متالورژی

به گزارش اقتصاد آینده / در این نمایشگاه که از ۲۷ تا ۳۰ بهمن‌ماه ۱۳۹۹ در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شد، معاون امور صنایع وزارت صمت، برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، رئیس هیئت‌مدیرۀ شرکت فولاد مبارکه و معاونان بهره‌برداری، تکنولوژی و  امور  معادن فولاد مبارکه، ضمن بازدید از غرفۀ گروه فولاد مبارکه، در گفت‌وگو با خبرنگار فولاد به بیان دیدگاه‌های خود در این زمینه پرداختند. ماحصل این گفت‌وگوها را در ادامه می‌خوانیم.

مهدی صادقی نیارکی معاون امور صنایع وزارت صمت:

فولاد مبارکه برای کشور   ارز آوری خوبی داشته است

این شرکت با در نظر گرفتن اولویت تأمین بازارهای داخلی، برای کشور ارزآوری خوبی داشته است؛ ضمن اینکه عملکرد این شرکت در زمینۀ تولید ورق بی‌نظیر است. در واقع گروه فولاد مبارکه یکی از مجتمع‌های بی‌نظیر غرب آسیاست و در جهان نیز به‌لحاظ دانش فنی و طراحی مورد توجه است.

عملکرد فولاد مبارکه در حوزۀ بهره‌وری بسیار خوب بوده است

توصیۀ اکید ما در وزارتخانه به شرکتی مانند فولاد مبارکه توجه به بحث بهره‌وری است و خوشبختانه این شرکت در این زمینه بسیار خوب عمل کرده و افزون بر این، استفادۀ حداکثری از خطوط تولید خود را در دستور کار قرار داده که اقدامی مثبت به شمار می‌آید؛ البته در کنار این موارد، شرکت فولاد مبارکه طرح‌های توسعه‌ای خود را نیز دنبال می‌کند.

فولاد مبارکه همچنان مسیر توسعه‌ای خود را دنبال کند

شرکت فولاد مبارکه یکی از شرکت‌های پیشرو در کشور شناخته می‌شود که در بورس نیز عرضۀ بسیار خوبی نسبت به دیگر شرکت‌های نوردکار داشته است. در واقع فولاد مبارکه جز محدود شرکت‌هایی بوده که تولیدات خود را در بورس عرضه کرده و ما نیز همیشه اعلام کردیم این اقدام مثبت است.

دربارۀ اینکه اکنون فولاد مبارکه در کشور مورد هجمه‌های بسیاری قرار گرفته باید گفت درست است که موانع و چالش‌هایی بر سر راه شرکت فولاد مبارکه ایجاد شده و ما امیدواریم حل‌وفصل شود، اما توقع وزارت صمت این است که فولاد مبارکه همچنان مسیر توسعه‌ای خود را دنبال کند؛ همچنین راندمان و عرضۀ محصول در داخل و تنظیم بازار داخل را بیش از پیش در دستور کار خود قرار دهد.

غلامحسن تقی نتاج، رئیس هیئت‌مدیرۀ شرکت فولاد مبارکه:

 با قابلیت مدیران و کارکنان فولاد مبارکه  در همۀ سطوح، شعار جهش تولید  تحقق یافته است

مجموعه فولاد مبارکه در آوردگاهی مانند ۱۰۰- IMI  رتبۀ اول در بین گروه فلزات اساسی را به دست آورد و تلاش کرد خود را در معرض یک ارزش‌یابی مستقل قرار دهد؛ درعین‌حال، این شرکت در عرصۀ تولید هم در تلاش است تا نیازمندی کشور را در زمینۀ محصولات فولادی، به‌ویژه ورق‌های مختلف، تأمین کند. در این میان صنایع فولادی نیز موفق شده‌اند از این نگاه شرکت فولاد مبارکه بهره‌مند شوند.

در بازۀ زمانی یک سال اخیر که صنعت فولاد و شرکت فولاد مبارکه شاهــد تحریم‌هایــی بسیـــار ناعادلانه بوده است، موفقیت‌های چشمگیری در عرصۀ تولید و فروش تجربه کرده و آنچه برای آیندۀ فولاد مبارکه مدنظر است، کماکان ادامۀ همین استراتژی است.

در همین راستا در تلاشیم تا با دسترسی به دانش‌های نو و دیجیتال‌سازی فرایندهای تولید فولاد، این تحول اساسی در صنعت و اقتصاد را پیگیری کنیم تا فولاد مبارکه بتواند به‌عنوان اولین شرکت در این زمینه، وارد عرصۀ عمل شود.

در روند اجرایی شدن نورد گرم شمارۀ ۲ فولاد مبارکه، باید تصمیمات نهایی هرچه سریع‌تر گرفته شود؛ در غیر این صورت خسارت‌های جبران‌ناپذیری بر اقتصاد ملی وارد خواهد شد.

ورود به حوزۀ تولید محصولات جدید و استراتژیک در ابَرپروژۀ نورد گرم شمارۀ ۲ مستلزم رویکردی خطرپذیر است که شرکت فولاد مبارکه این رویکرد را دارد؛ اما باید توجه داشت که اگر این تصمیمات در زمان خود عملیاتی نشود، نمی‌توان به‌موقع از منافع آن بهره‌مند شد و حتی ممکن است خسارت‌هایی نیز از منظر اقتصاد ملی بر کشور تحمیل گردد.

فولاد مبارکه به سهم خود تمامی  این اقدامات را انجام داده و صورت‌جلسات مدیریتی و بررسی‌های بدنۀ کارشناسی این مجموعه نیز مهر تأییدی بر این مطلب است.

 با قابلیت مدیران و کارکنان فولاد مبارکه  در همۀ سطوح، شعار جهش تولید  تحقق یافته؛ اما متأسفانه برخی ابهام‌های موجود در لایه‌های مختلف سیاست‌گذاری در حال حاضر به‌صورت ترمز عمل کرده است.وی تأکید کرد: تا زمانی که تأییدیۀ ابتدایی مراجع سیاست‌گذاری و نظارتی را نداشته باشیم، نمی‌توانیم خطر‌پذیری خود را به‌صورت کامل اجرایی کنیم و اقدامات بعدی که سرمایه‌گذاری سنگینی را می‌طلبد، انجام دهیم.

در جریان برپایی چنین نمایشگاه‌هایی، بازدیدکنندگان می‌توانند کل زنجیره را در کنار هم به‌صورت یکپارچه مشاهده کنند. همین ویژگی مهم می‌تواند افکار نو یا به عبارتی، نوآوری‌هایی در مسیر خود به وجود آورد.

مختار بخشیان، معاون بهره‌برداری فولاد مبارکه:

تنوع تختال تولیدی شرکت فولاد مبارکه در جهان کم‌نظیر است

با توجه به توسعه‌های زیرساختی فولاد مبارکه طی سال‌های اخیر، به‌ویژه در حوزۀ تولید تختال، می‌توان گفت امروزه فولاد مبارکه تنها شرکت در خاورمیانه است که قادر به تولید تمام محصولات ویژه و روز دنیا تا مرحلۀ تختال است.

تختال ۳۰۰ میلی‌متری، ۲۵۰ میلی‌متری، ۲۰۰ میلی‌متری و ۲۲۰ میلی‌متری در سبد محصولات فولاد مبارکه وجود دارد و عملکرد این شرکت در زمینۀ تولید تختال در جهان کم‌نظیر است. شاید تعداد کمی از تولیدکنندگان فولادی در جهان باشند که این تنوع محصول و تختال را داشته باشند.

تولید ورق فولادی، انواع ورق گرم، اسیدشویی و گالوانیزه و رنگی نیز از دیگر محصولات فولاد مبارکه است. در کنار آن، بخش‌های پایین‌دستی، همچون کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی فعال است و نام شرکت فولاد مبارکه به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکنندۀ آهن اسفنجی جهان می‌درخشد.

در خصوص اهمیت پروژۀ نورد گرم شمارۀ ۲ فولاد مبارکه نیز باید در نظر داشته باشیم فولاد مبارکه سرمایه‌گذاری سنگین، یعنی نزدیک به ۴۰۰ میلیون یورو تا مرحلۀ تولید تختال انجام داده و کوره‌های خود را توسعه داده و ماشین ۵ ریخته‌گری را به بهره‌برداری رسانده است. ایستگاه گاززدایی پیشرفته نیز در مرحلۀ نصب و راه‌اندازی است. همۀ این موارد در جهت توانمندی فولاد انجام شده است.

فولاد مبارکه برای حفظ سهم خود در تولید فولاد کشور، بر تولید تا مرحـــلۀ تختــال سرمایــه‌گذاری کــرده و اکنــون می‌تـــوان گفت فولاد مبارکه توان تولید هر نوع گرید فولادی میکروآلیاژی را تا مرحلۀ تختال دارد؛ اما متأسفانه تبدیل آن به ورق به آرزویی در صنعت فولاد تبدیل شده است.

بخشیان گفت: طرح نورد گرم شمارۀ ۲ در همین خصوص تعریف شده است. از سال ۸۹ اقدامات اولیه برای انتخاب پیمانکار این طرح انجام گرفت، اما به‌دلیل تحریم‌ها در دو مرحله طرح متوقف شد. هم‌اکنــون کار با پیمانــکار چیــنی به پیــش می‌رود و اگر به بهره‌برداری برسد، فولاد مبارکه حرف اول را در تولید محصول کیفی و تراز اول دنیا خواهد زد.

در حوزۀ تولید ورق‌های باکیفیت از تولیدکنندگان جهان عقب افتاده‌ایم، اما نورد گرم شمارۀ ۲ می‌تواند شکاف به‌وجودآمده را به‌خوبی پر کند. انتظار ما از مسئولان این است که طبق دستور وزیر صمت در بازدید از فولاد مبارکه، هرچه زودتر واحد  نورد  گرم شمارۀ ۲ وارد فاز عملیاتی شود و این اقدام به نتیجه برسد.

سید مهدی نقوی معاون تکنولوژی فولاد مبارکه:

فولاد مبارکه اولین شرکت دریافت‌کنندۀ استاندارد راهنمای مدیریت کار ایمن در دوران بیماری کرونا ۲۰۲۰ ۴۵۰۰۵ ISO

این شرکت برای تمامی برهه‌های زمانی خود برنامه‌های متناسب دارد. یکی از آخرین اتفاقاتی که در حوزۀ تضمین کیفیت و معاونت تکنولوژی رخ داده استقرار استاندارد راهنمای مدیریت کار ایمن در دوران بیماری کرونا ۲۰۲۰ : ۴۵۰۰۵ ISO است. این گواهینامه که حدود دو ماه پیش توسط سازمان استاندارد بین‌المللی در دنیا رونمایی شده و به مدیریت کار ایمن در دوران بیماری کووید ۱۹ مربوط می‌شود، بسیار جامع است. فولاد مبارکه نیز که با تعریف برنامه‌ای منظم در زمینۀ پاندمی کرونا، توانسته بود به یک مرجع داخلی تبدیل شود، تصمیم گرفت برنامۀ خود را با استاندارد ۴۵۰۰۵  تطیبق دهد. از این رو از ممیزان شرکت SGS  سوئیس دعوت کرد تا شرکت را بر مبنای مستندات و خواستارهای این استاندارد، ممیزی کنند تا نهایتا شرکت فولاد مبارکه به‌عنوان اولین شرکت ایرانی، موفق به دریافت این استاندارد شود.

محمد یاسر طیب‌‌نیا، معاون امور معادن فولاد مبارکه:

ورود فولاد مبارکه به حوزۀ معدن سرمنشأ تحولات جدی خواهد بود

این شرکت آمادگی لازم برای سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف معدنی را دارد، اما نیازمند ایجاد بستر مناسب از سوی نهادهای حاکمیتی است.

با توجه به استراتژی‌های شرکت فولاد مبارکه در ورود به صنایع بالادستی، معاونت امور معادن این شرکت تأسیس شد. از زمان تأسیس این معاونت تاکنون، فعالیت شرکت فولاد مبارکه در حوزۀ اکتشاف، استخراج و فرآوری مواد معدنی، شامل سنگ‌آهن آغاز شده و با جدیت ادامه یافته است؛ اما نتیجه‌گیری در این حوزه نیازمند زمان زیادی است و در کوتاه‌مدت نمی‌توان انتظار دستاوردهای ملموس را داشت.

آنچه بیش از همه شرکت فولاد مبارکه را در رسیدن به اهداف خود یاری می‌کند، استراتژی‌های وزارت صمت، ایمیدرو   و به‌طور کل نهادهای حاکمیتی است. باید توجه داشت که فولاد مبارکه با
در دست داشتن ۴۵ درصد از فولاد کشور یکی از پیشران‌های اصلی توسعۀ کشور محسوب می‌شود.

این شرکت ظرفیت تحول‌آفرینی، فراهم کردن فناوری‌های روز دنیا و مواردی از این قبیل را در هر حوزه‌ای که به آن وارد شود دارد. در حوزۀ معدن نیز ورود فولاد مبارکه می‌تواند سرمنشأ تحولات جدی باشد؛ اما این مسئله مستلزم فراهم شدن بستر لازم از سوی نهادهای حاکمیتی است.

ما آمادۀ ریل‌گذاری برای سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف معدنی هستیم، اما بستر آن باید توسط نهادهای حاکمیتی آماده شود. شرکت فولاد مبارکه برای سرمایه‌گذاری در حوزه‌های اکتشاف و استخراج سنگ‌آهن اعلام آمادگی کرده، اما برای اجرای آن لازم است محدوده‌های دارای پتانسیل در اختیار فولاد مبارکه قرار گیرد.

سازمان‌ها و نهادهای حاکمیتی مانند سازمان زمین‌شناسی ممکن است با محدودیت‌های بودجه‌ای مواجه باشند؛ بر همین اساس شرکت فولاد مبارکه می‌تواند معین این سازمان‌ها باشد و کارهای اکتشاف را در قالب مشارکت به پیش ببرد.

هم‌اکنون قراردادهای تحقیقاتی و اکتشافی کوچک‌مقیاس و محدود با سازمان زمین‌شناسی شروع شده، اما ظرفیت گسترش این فعالیت‌ها وجود دارد.

ما انتظار داریم محدودیت‌های قانونی در این زمینه برداشته و امکان فعالیت در حوزه اکتشاف داده شود.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید