کد خبر: 301969
۰
۰
نسخه چاپی

گمرک آستارا با کمبود نیروی انسانی مواجه است

کریم رسولی در گفتگو با خبرنگار مهر با تاکید بر اینکه ساختار، امکانات و نیروی انسانی گمرک آستارا به عنوان یک گمرک فعال مرزی باید تقویت شود، اظهار کرد: تأمین نیرو با توجه به آینده روشن اقتصادی منطقه، به سازمان متبوع اعلام شده است.

رسولی افزود: گمرک آستارا با همه رویه‌ها در سه حوزه زمینی، دریایی و ریلی فعالیت دارد و تنها گمرک کشور است به شکل همزمان در این سه حوزه فعالیت می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه شاهد افزایش فعالیت‌ها در سه مرز آستارا هستیم، افزود: این گمرک با کمترین ساختار نیروی انسانی مواجه است که باید هر چه سریع‌تر رفع شود.

رسولی با اشاره به اینکه ۲۸۵ هزار و ۵۱۰ تن کالا به ارزش بیش از ۱۵۴ میلیون دلار در چهار ماه نخست امسال از گمرک آستارا صادر شده است، اضافه کرد: این میزان صادرات، پنج برابر مقدار واردات از مرز این شهرستان است.

وی اظهار کرد: در چهار ماه نخست امسال در صادرات غیرنفتی که زمینه ساز اشتغال و توسعه و ارزآوری است، ۱۲ هزار و هفت فقره اظهارنامه صادراتی به گمرک وصول شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۷ درصد رشد داشته است.

رسولی، افزود: با این تعداد اظهار نامه صادراتی ۲۸۵ هزار و ۵۱۰ تن کالا به ارزش بیش از ۱۵۴ میلیون و ۸۰۵ هزار دلار صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزن ۱۰ درصد و از حیث ارزش دلاری ۱۳ درصد رشد داشته است.

مدیر کل گمرک آستارا با بیان اینکه مرز زمینی آستارا ۸۱ درصد، مرز ریلی ۱۲ درصد و مرز دریایی این شهرستان هفت درصد صادرات را به خود اختصاص داده‌اند، ادامه داد: عمده کالاهای صادراتی شامل محصولات کشاورزی و مصنوعات پلاستیکی بوده و با ۵۶۲ دستگاه واگن، ۴۲ فروند کشتی و بیش از ۱۰ هزار کامیون صادر شده است.

وی با اشاره به اینکه در حوزه واردات در چهار ماه نخست امسال ۶۳۰ فقره اظهارنامه تسلیم گمرک شده که مربوط به ۷۵ هزار تن کالا بوده است، گفت: از نظر ارزش دلاری، میزان صادرات از آستارا پنج برابر واردات بوده و این، تراز تجاری مثبت با رقم بیش از ۱۰۰ میلیون دلار را نشان می‌دهد.

رسولی، افزود: در حوزه راه آهن مرزی آستارا نیز هزار و ۷۹۹ واگن تردد داشته که ۵۶۲ واگن حامل کالاهای صادراتی، ۸۰۰ واگن حامل کالاهای وارداتی و ۴۳۷ دستگاه واگن حامل کالاهای ترانزیتی بوده است و با تکمیل زیرساخت‌های راه آهن آستارا، رونق رویه‌های گمرکی آن نیز افزایش خواهد یافت.

مدیرکل گمرک آستارا با اشاره به اینکه نبود تیر پارک کامیون‌ها از دلایل تشکیل صف‌های طولانی این خودروها در این شهرستان مرزی است، ادامه داد: اگر تیر پارک بزرگی برای توقف و ساماندهی کامیون‌های تجارت خارجی ساخته شود، ترافیک آنها در خیابان‌های پایانه و گمرک برچیده خواهد شد.

وی با بیان اینکه صادرات، واردات و ترانزیت کالاها در مرز به طور معمول در نیم سال دوم رونق بیشتر می‌یابد، افزود: تا تیر پارک برای توقف کامیون‌ها و پل دوم در مرز زمینی آستارا برای گذر خودروها ساخته نشود، مشکل ترافیک و صف کامیون‌ها در این شهرستان مرزنشین شمال کشور رفع نخواهد شد.

منبع : مهر

اقتصادآینده نیوز منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید