کد خبر: 302172
۰
۰
نسخه چاپی

سبک عزاداری‌های هر منطقه نباید فراموش شود

حاج ولی‌الله حاج‌کلامی زنجانی در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه مداحی امام حسین (ع) دارای شاخصه‌های مختلفی است، مهم‌ترین شاخصه را برخورداری از اعتقاد، اخلاص و نیت دانست و گفت: بعد از آن، شاخصه‌هایی چون آشنایی با ادبیات آئینی، اشرافیت به تاریخ وقایع عاشورا و داشتن استاد مجرب و استادی که بتواند مداح را در مسیر درست هدایت کند، جزو این شاخصه‌ها محسوب می‌شود.

شاعر و مداح اهل‌بیت (ع) با تاکید بر اینکه به جرأت می‌توان گفت که آستان مقدس سیدالشهدا (ع) مداح‌پرور است، تصریح کرد: امروز شهدایی چون شهدای انقلاب، دوران دفاع‌مقدس، مدافعان حرم و … در امتداد کربلا هستند، به همین خاطر مدح‌سرایی در این حوزه بسیار دشوار است، این در حالی است که مداحی در خصوص وقایع کربلا و سید و سالار شهیدان به مراتب سخت‌تر است.

پشتوانه، عقبه و آموزه‌های مداح باید با مرام و اهداف سیدالشهدا (ع) منطبق باشد

کلامی با یادآوری اینکه اگر پشتوانه، عقبه و آموزه‌هایی که یک مداح کسب کرده است، با مرام و اهداف سیدالشهدا (ع) منطبق باشد، توانسته است در مسیر درست قرار گیرد، افزود: باید تلاش کنیم تا مداحی در این راستا باشد.

این فعال مذهبی با بیان اینکه مداح و شاعری قابل رشد و ماندگار است که همه کارهایش منطبق با اخلاص باشد، یادآور شد: اگر مداح وارد تجمل‌گرایی و مسائل دنیوی شود، ممکن است به ظاهر دارای صدای خوش، مریدان بی‌شمار و … باشد اما ما برای شعرا و مداحان اهل‌بیت (ع) شاخص‌هایی داریم، به همین خاطر سبک زندگی مداح باید منطبق با سبک زندگی مداحانی باشد که تأیید شده اهل‌بیت (ع) هستند.

کلامی زنجانی با اشاره به اینکه مسیری که انقلاب سیدالشهدا تعیین کرده، از گذشته‌های دور تا به امروز تداوم داشته است، عنوان کرد: گاهی اوقات در این امور پیرایه‌هایی چون آهنگ و سبک عزاداری وارد می‌شود که اگر همه این موارد توأم با اخلاص باشد، مؤثر واقع می‌شود اما اگر هوای نفسانی با این آهنگ‌ها همراه شود، کف روی آب خواهد بود و باعث فراموشی حقانیت امام حسین (ع) خواهد شد.

سبک و سیاق عزاداری‌های هر منطقه نباید فراموش شود

اشعار مداحی باید دارای پیام و معنویت بوده و معرفت شنونده را تقویت کند

این مداح اهل‌بیت (ع) با بیان اینکه انتظار ما از مداحان اهل‌بیت (ع) این است که حتماً به سراغ اساتید این حوزه مراجعه کرده و در مداحی‌های خود از شعرهایی که دارای پیام و معنویت بوده و معرفت شنونده را تقویت می‌کند، استفاده کنند، اظهار کرد: همچنین مداحان باید تلاش کنند فقط در حوزه شعر ورود پیدا کرده و برای نقل قول کردن تاکید نداشته باشند.

حاج‌کلامی خاطرنشان کرد: سبک و سیاق عزاداری‌های هر منطقه نباید فراموش شده و باید مورد توجه مداحان باشد.

وی با بیان اینکه هر پدیده نوظهوری که ظهور می‌کند، آحاد جامعه تا چند صباحی گرد او جمع می‌شوند اما مهم این است که این پدیده در طول این مدت چه پیامی برای مردم خواهد داشت، بیان کرد: به عنوان مثال ما هیچ‌گاه از مداح اهل‌بیت (ع) حاج اصغر گنج‌خانلو در مداحی‌های خود اشعاری که پیامی نداشته باشد، نشنیده‌ایم و مقدمه روضه‌های این مداح از حافظ، سعدی، صائب و … بوده و از اشعار شعرایی بهره می‌برد که دارای شناسنامه و عقبه ادبی هستند.

حاج‌کلامی با تاکید بر اینکه مداح هیچ‌گاه نباید وارد سیاسی‌بازی شود اما حتماً باید به سیاست‌هایی که در جامعه اتخاذ می‌شود، آشنا باشد، گفت: معتقدیم کسانی که امروز به عنوان مداحان موفق در کشور مطرح هستند، دارای شاخصه‌های لازم در این حوزه بوده و هستند. زنجان نیز از دیرباز دارای مداحان شاخصی است و امروز نیز مداحانی را سراغ داریم که علی‌رغم برخورداری از سبک و ایده، ارتباط خود را با پیرغلامان قطع نمی‌کنند.

وی با بیان اینکه مداح باید با ادعیه اهل‌بیت (ع) آشنا باشد، متذکر شد: این موضوع از آن جهت حائز اهمیت است که نوحه‌ای که متصل به دعا باشد، بی‌تردید اثرگذار خواهد بود. نمونه تاریخی این قضیه مربوط به سخنرانی حضرت زینب (س) است که این سخنرانی تاریخی به دعا متصل بوده و با آن آغاز می‌شود، بنابراین دعا همانند کیمیایی است که اگر به نوحه آغشته شود، باعث درخشش در نوحه خواهد شد.

این مداح و شاعر اهل‌بیت (ع) با اشاره به اینکه یکی از شاخصه‌های بارز مداحان زنجانی این است که زیاد به دنبال شهرت، ثروت و مسائل این چنینی نیستند و همه این موارد را رعایت می‌کنند، گفت: از هفت سالگی و با تشویق پدربزرگ و مادرم با حسینیه‌ها و مکتب اهل‌بیت (ع) آشنا شدم و تاکنون در هیچ موردی که مربوط به سیدالشهدا (ع) و انقلاب اسلامی بوده، بی‌تفاوت عبور نکرده و تلاش کردم برای هر رخدادی که در این نظام مقدس روی داده است، شعری بسرایم که همه این اشعار در قالب دفاع از مکتب اهل‌بیت (ع) بوده است.

کلامی زنجانی یادآور شد: زمانی که امام راحل فرمودند این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است، ما نیز حرکت شهدای خود را در امتداد حرکت شهدای کربلا می‌دانیم و در این خصوص تا به امروز ۴۲ مجموعه در دو بخش به چاپ رسیده است که شامل انقلاب خمینی و انقلاب حسینی است.

شاعر و مداح اهل‌بیت (ع) ادامه داد: ما طبق فرموده مقام معظم رهبری باید به گونه‌ای اقامه سیدالشهدا (ع) را در این روزها داشته باشیم که هیچ‌گونه اتهامی به این مراسم وارد نشود، به همین خاطر باید همه دستورالعمل‌ها را که شامل رعایت فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک است را در این مراسم در اولویت قرار دهیم.

مداح انقلابی همان مداحی است که فرامین مقام معظم رهبری را فصل‌الخطاب قرار دهد

کلامی زنجانی در توصیف یک مداح انقلابی اظهار کرد: مداح انقلابی همان مداحی است که امروز فرامین مقام معظم رهبری را فصل‌الخطاب قرار داده و مداحی را با شرایط امروز جامعه که شرایط کرونایی است، انجام دهد، به همین خاطر برای ما مداح انقلابی سیدالشهدا (ع) بودن، مهم‌تر از مداح انقلاب است.

سبک و سیاق عزاداری‌های هر منطقه نباید فراموش شود

شاعر و مداح اهل‌بیت (ع) با بیان اینکه مداحی که پروتکل‌های بهداشتی را در مداحی‌های خود رعایت نمی‌کند، به وی مداح غیرانقلابی اطلاق نمی‌کنیم، گفت: بلکه معتقدیم این مداح مشاورانی دارد که به این موضوع آگاه نیستند.

کلامی زنجانیب با تاکید بر اینکه اگر از فرامین مقام معظم رهبری تمرد کنیم، نمی‌توانیم ادعا کنیم که در زمان ظهور امام زمان (عج) نیز سر تعظیم فرود خواهیم آورد، افزود: امروز یک تمرین جدی برای همه مداحان است. مداح انقلابی مداحی است که پیرو خط امام (ره) و مقام معظم رهبری بوده و خارج از این را به حساب ناآگاهی مداح می‌گذاریم.

منبع: مهر

اقتصادآینده نیوز منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس
منبع: https://www.mehrnews.com/news/5283244/سبک-عزاداری-های-هر-منطقه-نباید-فراموش-شود

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید