کد خبر: 305953
۰
۰
نسخه چاپی
رئیس سازمان عمران شهری شهرداری شیراز خبر داد:

تولید 320 هزارتن آسفالت برای ترمیم خیابان های شیراز

رئیس سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری شیراز گفت: کارخانه اسفالت دوکوهک شیراز در زمره بهترین و مدرن ترین دستگاه های جهانی از لحاظ کیفیت محصولات و کنترل آلایندگی های محیط زیستی قرار می گیرد.

تولید 320 هزارتن آسفالت برای ترمیم خیابان های شیراز

 

گروه خبر: سعیدرضا امیرآبادی – به گزارش اقتصادآینده نیوز مهندس محسن نعمت اللهی در بازدید از مجتمع تولیدی دوکوهک به خبرنگاران گفت: منطقه زیبای دوکوهک از زیباترین مناطق و تفرجگاه های شیراز است و از یکایک شهروندان، خبرنگاران و مسئولان دستگاه های مختلف دعوت می کنیم تا راستی آزمایی ادعاهای شهرداری شیراز را در خصوص فعالیت های دوستدار محیط زیستی مجتمع تولیدی دوکوهک از نزدیک ملاحظه کنند. شهرداری شیراز همواره توجه ویژه ای به شاخصه های محیط زیستی داشته و در قبال کوچکترین آلایندگی این مجتمع تولیدی با دقت زیادی عمل می کند.

وی با تشریح خطوط تولید این مجتمع کلان صنعتی خاطر نشان کرد: مجتمع تولیدی دوکوهک شهرداری شیراز شامل مجموعه های معدن، سنگ شکن و کارخانه تولید آسفالت است که زیر نظر سازمان عمران شهرداری شیراز فعالیت دارد. این سازمان تمامی امور مربوط به راهسازی، پل سازی، ساختمان سازی را در شهرداری شیراز را بر عهده دارد و با دارا بودن چهارکارگاه بتن سازی، دو کارخانه آسفالت سازی و دو معدن بخش مهمی از مسئولیت تولید مصالح و اجرای پروژه ها را در سطح شهر شیراز بر عهده دارد.

این مقام مسئول با اشاره به کیفیت خطوط تولید این کارخانه اظهار داشت: معدن 55 هکتاری دوکوهک متعلق به شهرداری شیراز است و با سابقه ای 30 ساله در زمینه تولید انواع مصالح سنگی اعم از شن های نخودی، بادامی، ماسه های 06 و مرغوبترین ماسه های شسته را در شیراز تولید می کند. همچنین کارخانه آسفالت یکی از به روزترین و مدرن ترین مجموعه های تولیدی در سطح جهان است که 4 سال پیش از بهترین و معتبرترین تولیدکنندگان آلمانی که در دنیا صاحب نام بودند، خریداری شد و در منطقه دوکوهک نصب و راه اندازی گردید.

رئیس سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری شیراز در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به نقش این مجتمع تولیدی در آبادانی شیراز گفت: از سال 98 تا به حال بیش از 320 هزارتن آسفالت در این کارگاه تولید شده و دو میلیون هفتصدهزار متر مربع از سطح شهر شیراز را پوشش داده است. در نظر داشته باشیم ظرفیت و کیفیت این کارخانه در کشور منحصر به فرد است و کمترین میزان آلایندگی را در میان همه مجتمع های مشابه به خود اختصاص داده است.

نعمت اللهی با اشاره به جزییاتی از این مجتمع پیشرفته تولید افزود: به طور معمول ظرفیت تولید کارخانه های آسفالت در حدود 80 تا 100 تن در ساعت است و ظرفیت اسمی کارخانه پیشرفته دوکوهک در حدود 240 تن در ساعت می باشد که انواع آسفالت های مورد نیاز را تولید می کند. به علاوه ذخیره 300 تن آسفالت گرم در سیلوها یکی دیگر از ویژگی های این کارخانه است که در نوع خود منحصر به فرد می باشد.

وی با بیان این که هدف شهرداری شیراز از خرید و راه اندازی این کارخانه خودکفایی در آسفالت معابر بوده است اظهار داشت: دقت تولید و کیفیت آسفالت کارخانه دو کوهک بسیار بالا است و با استانداردهای روز دنیا برابری می کند. همچنین این مجتمع تولیدی کاملا دوستدار محیط زیست است و از ابتدای سال 98 اقدامات زیادی برای تهیه کیسه فیلترهای کارخانه صورت گرفته تا فعالیت آن زمینه ساز آلودگی های محیطی نشود.

این مهندس ارشد حوزه شهری در ادامه خاطر نشان کرد: ازمایشکاه های معتمد محیط زیست هر شش ماه یک بار تمامی مراحل تولید و آلایندگی ها را بررسی می کنند و این ازمایش ها شامل میزان تولید حجم گردغبار و گازهای آلاینده می شود. به همین دلیل برای رضایتمندی شهروندان و به ویژه اهالی شهرک دوکوهک توجه زیادی به فرآیند تولید بر اساس استانداردهای محیط زیستی داریم. البته سلامتی کارکنان این مجموعه نیز از اهمیت بسزایی برای مدیران شهری برخوردار است.

رئیس سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری شیراز در بخش دیگری از سخنانش گفت: به منظور حفظ و ارتقا استانداردهای کیفی تعداد 400 کیسه فیلتر با کیفیت را برای کارخانه تهیه کردیم که به صورت مداوم مورد بررسی قرار می گیرند.

تولید 320 هزارتن آسفالت برای ترمیم خیابان های شیراز

در ادامه این بازدید مسئول مجتمع تولیدی دوکوهک شهرداری شیراز گفت: کارخانه اسفالت دوکوهک شیراز در زمره بهترین و مدرن ترین دستگاه های جهانی قرار می گیرد و به همین دلیل برای تامین قطعات ان به دلیل تحریم ها با مشکلات زیادی روبرو شدیم. اما این محدودیت ها سبب نشد تا وقفه ای در عملکرد این مجتمع کلان تولیدی بوجود بیاید و با تامین قطعات از تولید کنندگان داخلی و نمایندگی های خارجی بر این چالش ها فائق آمدیم.

مهندس محسن چیز فهم دانشمندیان به دستاوردهای اقتصادی تولیدات این کارخانه تولید آسفالت اشاره کرد و افزود: برای تهیه هر نوع مصالح از بازار باید مبلغی را به عنوان سود و ارزش افزوده به فروشنده پرداخت کنیم. اما با راه اندازی چنین مجتمع های تولیدی شاهد صرفه جویی های قابل ملاحظه برای مدیریت شهری هستیم که درآمدهای خود را به صورت مستقیم از شهروندان تامین می کند.

وی افزود: در برخی مقاطع شاهد اعتصاب کارگران معادن هستیم که این امر مصرف کنندگان عمده را با مشکلات زیادی روبرو می کند. اما با راه اندازی این کارخانه ها توسط شهرداری شیراز از تولید پایدار برخوردار می شویم و از نظر تامین مصالح در مضیقه نیستیم.

این مهندس جوان و با تجربه در ادامه افزود: پروژه هایی که زیر نظر سازمان عمران شهرداری است به صورت متداوم در حال پیشرفت است و با وجود ابتلا بسیاری از پرسنل خدوم سازمان عمران شهرداری شیراز به بیماری کرونا، خللی در فرآیند تولید بوجود نیامده و با سختگوشی و فداکاری از پس چالش ها برآمده اند.

مهندس دانشمندیان با تشکر و قدردانی از همکاری و حمایت های مدیریت و همکاران سازمان عمران شهرداری شیراز گفت: کارگران زحمتکش و مهندسان متخصص سازمان عمران شهرداری شیراز به صورت خستگی ناپذیر و شبانه روزی تلاش دارند تا پروژه ها را طبق برنامه زمانبندی شده به بهره برداری برسد و زحمات آن در سخت ترین شرایط قابل تقدیر است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا نقص فنی منجر به آلودگی های محیط زیستی شده است، گفت: در حدود دو سال پیش یک نقص فنی در قسمت بگ فیلتر بوجود آمد که در مدت زمانی کمتر از سه ساعت کارخانه از مدار تولید خارج و به همت کارشناسان پس از برطرف شدن مشکل به مدار تولید برگشت و مخاطرات محیط زیستی در پی نداشت. این تنها موردی بود که در طول سال هایی که این کارخانه به فعالیت مشغول بود روی داد و به سرعت برطرف شد.

بر اساس این گزارش شایان ذکر است سازمان عمران شهرداری شیراز دارای دو مجتمع تولیدی در مناطق دوکوهک واقع در شمال غرب شیراز با ظرفیت ۲۴۰ تن در ساعت و مجتمع تولیدی کفترک در جنوب شرق شیراز با ظرفیت تولید ۱۲۰ تن در ساعت است.

برخی پروژه ها و خیابان ها که در سال گذشته با استفاده از محصولات این مجتمع های تولیدی آسفالت شدند عبارتند از: خیابان های بولوار چمران حد فاصل تقاطع غیر همسطح معالی آباد تا نبش بولوار شاهد، بولوار چمران حدفاصل نبش بولوار شاهد تا میدان دانشجو، بولوار نصر غربی و شرقی، بولوار فضیلت، بولوار سرداران، شهرک سعدی، ادامه بولوار تخت جمشید، شهرک سبحان،بولوار اتصالی ۴۵ متری پیام نور واقع در شهرک گلستان،بولوار عدالت شمالی و جنوبی، بولوار امام رضا (ع) و همچنین پروژه های تونل کوهسار مهدی، تقاطع شهید رودکی، ادامه زیر گذر گلستان و بزرگراه مهدیه از جمله خیابان ها و پروژه هایی هستند که عملیات روکش و تراش و ترمیم آسفالت در آنها اجرا شده است.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید