کد خبر: 309303
۰
۰
نسخه چاپی

سهم ۴۷درصدی خدمات از اقتصاد استان سمنان/کمبود آب جدی است

به گزارش اقتصادآینده نیوز علیرضا آشناگر ظهر پنج شنبه در مراسم تودیع خود و معارفه استاندار جدید سمنان به میزبانی سالن شهید مطهری سمنان ضمن بیان اینکه طی سه سال گذشته هشت گام توسعه‌ای برای استان تدوین شده است، تاکید کرد: تأمین آب شرب و صنعتی از منابع بین استانی، تحقق سمنان از معبر به مقصد، توسعه انرژی‌های نو با تاکید بر انرژی خورشید، تکمیل کریدورهای شرق-غرب و شمال-جنوب، اجرای هزار هکتار کشت گلخانه‌ای و سایبان در اراضی، تکمیل مراحل اکتشافی معادن، توسعه صنایع تبدیلی کشاورزی با تاکید بر محصولات پروتئینی و جلب بنیادهای توسعه‌ای برای مناطق کمتر توسعه یافته نظیر میامی از جمله آنها محسوب می‌شود.

وی ضمن بیان اینکه سمنان هفتمین استان پهناور کشور محسوب می‌شود که ۸۰ درصد آن را مناطق نیمه بیابانی تشکیل می‌دهد، افزود: سمنان در مسیر کردیدور شمال-جنوب و شرق-غرب قرار دارد و به همین دلیل شاهد تردد میلیونی در این خطه هستیم تولید ناخالص داخلی استان روند رو به رشدی را دارد به نحوی که در سال ۹۵ تولید ناخالص استان حدود ۱۴ هزار میلیارد تومان بوده که با توجه به آمار رشد مداوم را تجربه کرده‌ایم.

کشاورزی در حال کوچک شدن

استاندار سابق سمنان با بیان اینکه در استان ۴۷ درصد اقتصاد به بخش خدمات، ۳۹ درصد به بخش صنعت و مابقی (حدود ۱۱ تا ۱۲ درصد) به بخش کشاورزی اختصاص دارد، ابراز داشت: بخش کشاورزی در حال کوچک شدن و بخش صنعتی در حال بزرگ شدن و حوزه معدن مورد توجه باید قرار گیرد معتقدیم در این سه سال فعالیت خوبی را دستگاه‌های اجرایی داشتند.

آشناگر با بیان اینکه نرخ تورم استان سمنان کمتر از نرخ متوسط کشوری است، تصریح کرد: در سال ۹۸ این شاخص در سطح استان ۳۳.۸ و برای کشور ۳۶.۴ گزارش شد همچنین در بهار ۱۴۰۰ نرخ تورم به ۴۲.۷ رسید که در مقایسه با کشور وضعیت بازهم وضعیت بهتری را شامل می‌شد.

وی با بیان اینکه کمبود آب در استان از جمله موانع توسعه‌ای محسوب می‌شود، افزود: ۷۷ درصد برداشت از منابع آبی صورت گرفته و این موضوع، ما را با کسری آب مواجه کرده است. ما معتقد هستیم که باید مدیریت منابع صورت می‌گرفت و لذا در این راستا برای همه چاه‌های آب کنتور هوشمند نصب شده است. در سال‌های اخیر همچنین چندین سد بر روی آب‌های سطحی احداث شده تا بتوانیم از آب بهره بیشتری ببریم اما علی رغم تمام این موارد، راهی جز استفاده از آب‌های ژرف و آب‌های بین استانی نداریم.

مجوز محیط زیست انتقال آب خزر دریافت شد

استاندار سابق سمنان با اشاره به اینکه مجوز تخصیص ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب خزر اخذ شد است، افزود: مجوز زیست محیطی و پدافند غیر عامل و ردیف بودجه برای انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی سمنان گرفته شده و طبق آخرین نامه نگاری‌های صورت گرفته کار آماده آغاز است همچنین باید گفت پروژه به دلیل اعتبارات بیشتری که نیاز دارد می‌بایست به صورت ویژه دنبال شود.

آشناگر با بیان اینکه تفاهم نامه‌ای با حضور نمایندگان مجلس در استان، وزیر دفاع و وزیر نیرو برای طرح توسعه‌ای جنوب استان سمنان منعقد شد که کار باید پیگیری شود، تصریح کرد: در این تفاهم نامه قیدهایی آورده شد که باید اصلاح می‌شد که خوشبختانه این موضوع نیز آغاز شده و کار می‌بایست اجرایی شود.

وی با بیان اینکه معدن از جمله ظرفیت‌های خوب استان سمنان در زمینه توسعه اقتصادی و سرمایه گذاری است، تاکید کرد: در سطح این استان ۶۰۳ واحد معادنی وجود دارد و ۴۲ ماده از ۷۱ ماده معدنی ارزشمند در استان سمنان است.

جذب اعتبارات سفر رئیس جمهور

استاندار سابق سمنان با بیان اینکه در سفرهای دولت به استان سال ۹۵ و ۹۶ جمعاً پنج هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار جذب شد، اضافه کرد: با توجه به تشدید تحریم‌ها برای پروژه‌ها سه هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شد که ۱۵ درصد تا قبل سال ۹۷ و ۸۵ درصد آن در همین سه سال اخیر اختصاص یافت.

معاون سیاسی، اجتماعی و فرهنگی استاندار سمنان نیز در این نشست با بیان اینکه خرسندیم از اینکه در استان هر ساله میزبان میلیون‌ها زائر امام رضا هستیم، ابراز داشت: استان سمنان در مسیر حرم تا حرم قرار دارد و این افتخار نصیب مردم این دیار شده است.

حبیب الله خجسته پور ضمن بیان اینکه دوره سه ساله مدیریت اخیر استانداری سمنان را به دو بخش قبل از کرونا و حین کرونا باید تقسیم کرد، ابراز داشت: تلاش‌های زیادی برای پیگیری مشکلات صورت گرفت که جای قدردانی دارد و امروز شاهد هستیم که ثبات خوبی در استان علی رغم تمام مشکلات ناشی از کرونا و اعتبارات و مسائل اقتصادی، حاکم است.

به گزارش مهر، در این نشست از زحمات و خدمات سه ساله علیرضا آشناگر تقدیر و سید محمدرضا هاشمی به عنوان استاندار سمنان معرفی شد.

منبع:مهر

اقتصادآینده نیوز منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید