کد خبر: 311135
۰
۰
نسخه چاپی
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر شیراز:

زمین خوارهای شیراز کوه خوار شده اند

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر شیراز گفت: توسعه از سمت شمال غربی شیراز باعث نگرانی‌هایی در حوزه‌های شهرسازی و محیط زیست شده است.

زمین خوارهای شیراز کوه خوار شده اند

سعیدرضا امیرآبادی: گروه خبر – به گزارش اقتصادآینده نیوز غلامعلی ترابی در نطق پیش از دستور خود در صحن علنی شورای اسلامی شهر شیراز خواستار صیانت از اراضی حاصلخیز شیراز شد و بیان داشت: نباید اجازه ندهیم کسانى با دست‌اندازى به مناطق خوب شهر ثروت‌های عمومى را برای منافع شخصى استفاده کنند.

 وی با هشدار مبنی بر اینکه زمین‌خوارى رفته‌رفته تبدیل به کوه‌خوارى می‌شود، اظهار داشت: بارها موضوع ارتفاعات شیراز را با مسئولان در میان گذاشتم. متأسفانه در سنوات گذشته اتفاقاتی افتاده و باعث ایجاد شائبه کوه خواری و زمین خواری توسط دستگاه‌های دولتی را فراهم نموده است. حال سؤال اینجاست آیا در توسعه شهرها ضوابط شهرسازی جایگاهی دارد یا خیر؟ آیا ملاک توسعه شهرها ضابطه است یا نفوذ و رابطه؟!

این عضو شورای اسلامی شهر شیراز در ادامه افزود: وقتی کارشناسان حوزه شهری خطرناک‌ترین توسعه برای شیراز را از سمت شمال غرب مطرح می‌کنند، چگونه کارگروه امور زیربنایی استان بدون لحاظ کوچک‌ترین دیدگاه شهرسازی پهنه‌های غیر قابل سکونت را به عنوان پهنه اداری و مسکونی، مورد تصویب قرار می‌دهد؟ در این میان آینده شیراز چه خواهد شد و آیندگان درباره مسئولان چگونه قضاوت خواهند کرد؟

نایب رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورا در بخش دیگری از نطق خود تصریح کرد: اکنون در این جایگاه به عنوان عضو شورای اسلامی شهر شیراز هشدار می‌دهم که عده ای تلاش دارند حدود ۲۵۰ هکتار از اراضی واقع بر روی غار‌های آهکی و در مسیر گسل را تبدیل به بافت مسکونی و اداری نمایند و جان صدهاهزار نفر از مردم شیراز را به خطر اندازند. دستگاه‌های نظارتی و امنیتی، اکنون اگر جلوی این فاجعه انسانی و زیست محیطی گرفته نشود، در آینده نزدیک، بسیار دیر است. ترابی در ادامه بیان داشت: هشدار می‌دهم اگر مانند سیل شیراز جان شهروندان و مسافران مورد تهدید قرار گرفت و خانواده‌های بی شماری داغدار و عزادار شدند، دیگر به دنبال چرایی آن نگردید. اکنون در مقابل رسانه‌ها و مردم شریف و نجیب شیراز عرض می‌کنم که خطرناک‌ترین محل برای سکونت بر روی گسل است که با وقوع زلزله خسارات جبران‌ناپذیری به مردم وارد می‌شود.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورا در ادامه با اشاره به اینکه شیراز به شهر هوای پاک و شهر گل و بلبل مشهور است، اظهار داشت: عده ای می‌خواهند با ساخت و سازهای غیرفنی و غیراصولی، جلوی ورود هوای پاک به شیراز گرفته شود و با ایجاد وارونگی هوا سالانه خطرات جانی بی‌شماری جان مردم را تهدید نماید. در حالی که باید قبل از وقوع فاجعه به داد شیراز رسید.

وی در ادامه با طرح پرسشی گفت: دستگاه‌های دولتی بنا به وظیفه قانونی خود گزارش ‌دهند در دو دهه گذشته چند واحد مسکونی برای پرسنل خود ساخته اند و هم اکنون چند درصد از کارمندان دولت از تلاش‌های شرکت‌های تعاونی مسکن ادارات بهره می‌برند؟ سوداگری زمین تا کی باید در این شهر ادامه یابد و مردم مستضعف تاوان اقدامات اشتباه متولیان امر را بدهند. ترابی همچنین با پرسشی نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی را به پاسخ‌گویی دعوت کرد و افزود: نمایندگان مجلس و دولت‌مردان بگویند که متولی امر مدیریت کلان شهرها چه نهاد و دستگاهی است که پاسخ‌گوی اقدامات خود باشند؟ اگر وزارت راه و شهرسازی است، شهرداری‌ها را تعطیل نمایید. اگر شهرداری‌ها متولی مدیریت شهر هستند، مدیریت یکپارچه شهری را تصویب نمایید تا شهرداری بتواند در رابطه با شهر تصمیم بگیرد.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید