کد خبر: 311190
۰
۰
نسخه چاپی
مسئولان قضایی و مدیران ارشد شهری به اهالی چنارراهدار وعده دادند

رودخانه سیاه روسپید می شود

فاضلاب های خانگی و صنعتی به رودخانه چنارراهدار می ریزند و کابوس شوم آن برای اهالی شیراز و به ویژه شهرک هایی که در مجاورت کمربندی قرار دارند، بیماری های میکروبی و عفونی به سردمداری وبا و سالک است. دامنه این بحران فزاینده همه پهنه شیراز را درگیر می کند و برای مقابله با آن نیازمند عزم جدی و هم افزایی از سوی دستگاه های مرتبط هستیم. در همین رابطه گروهی از مسئولان ارشد استان راهی قلمرو چناراهدار شدند و گوش شنوایی برای شنیدن گلایه های مظلومانه مردم داشته و راه های مقابله با این چالش کلان را در دست بررسی قرار دادند. حضور مقامات ارشد قضایی و دادگستری به همراه مدیران شهری بارقه هایی از امید و امیدواری را برای پهلونشینان چنارراهدار زنده کرد و آنها را برای برخورداری از یک زندگی عادی که حق همه ایرانیان است به سوی روزهای آینده برد.

رودخانه سیاه روسپید می شود

 

سعیدرضا امیرآبادی: گروه گزارش - به گزارش اقتصادآینده نیوز رئیس کل دادگستری فارس در بازدید از وضعیت روخانه چناراهدار گفت: وضعیت فاضلاب شهرک های حاشیه شیراز بسیار نامناسب است. بعضی از کارخانه ها فاضلاب خود را بدون تصفیه رها می کنند و بوی نامطبوع و حشرات موذی شهروندان ساکن در این محدوده آزاردهنده است.

حجت الاسلام و المسلمین سیدکاظم موسوی ادامه داد: طی روزهای گذشته جلسه ای با سازمان های مردم نهاد در دادگستری داشتیم، موضوع فاضلاب شهرک های حاشیه شیراز یکی از مسایلی بود که در این جلسه مطرح شد. وی خاطرنشان کرد: امروز به همراه دادستان شیراز، رییس سازمان بازرسی، اعضای شورای اسلامی شهر، مدیران شهرداری و اداره آب و فاضلاب از این محدوده بازدید کردیم و مقرر شد در دوشنبه هفته آینده سوم آبان ماه جلسه ای با حضور متولیان امر برگزار شود. در این جلسه مهلت مناسبی داده می شود تا مشکل فاضلاب شهرک‌های اطراف مرتفع گردد.

حجت الاسلام و المسلمین موسوی با اعلام اینکه اگر موضوع در این مهلت مرتفع نشود اقدامات قاطع قانونی را انجام می دهیم، گفت: با کسانی که وظیفه قانونی خود را ترک کنند، برخورد می‌کنیم و نمی‌گذاریم مردم بیشتر از این در عذاب و ناراحتی باشند.وی ادامه داد: زندگی کردن در بعضی از این محلات دشوار است و بسیاری از فریادهای مردم نیز تاکنون به جایی نرسیده است. اما از امروز به همه متولیان هشدار و تذکر می‌دهم که پای کار بیایند و مشکل مردم را حل کنند و اگر مشکل مردم را حل نکنند قطعا دادگستری استان مماشاتی ندارد و حقوق مردم را فدای هیچ چیز نخواهد کرد.

رئیس کل دادگستری فارس در پاسخ به سوال خبرنگار مبنی بر اینکه نهادهای متولی در زمینه بهبود وضعیت فاضلاب شهرک های اطراف شیراز کدام حوزه ها هستند، گفت: شهرداری و اداره آب و فاضلاب و سازمان محیط زیست از متولیان این موضوع هستند.

 

محرومیت زدایی در پرتو عدالت شهری

 

افسانه خواست خدایی، عضو هیئت رییسه شورای اسلامی ‌شهر شیراز در این بازدید گفت: منطقه 5 شیراز در زمره محدوده‌های کمتربرخوردار کلان‌شهر قرار می‌گیرد که بسیاری از زیرساخت‌های آن از مسیر سازندگی و پیشرفت بازمانده است.

وی با بیان این که باید به سمت و سوی دیدگاه محله محوری حرکت کنیم، اظهار داشت: در بالادست رودخانه چنارراهدار سه کارخانه نشاسته سازی وجود دارد و فاضلاب شهری هم به حریم رودخانه وارد می‌شود. این امر زمینه ساز بوی نامطبوع فاضلاب به همراه مشکلات عدیده زیست محیطی و بحران‌های حوزه سلامت شده و نارضایتی مردم را به دنبال دارد.این مقام مسئول در ادامه افزود: مردم و اهالی این منطقه بارها و بارها درخواست‌های خود را برای حل مشکلات به مدیریت شهری مطرح کرده بودند که متأسفانه مورد توجه قرار نگرفته و نتیجه این غفلت‌ها به عقب ماندگی منطقه پنج در حوزه زیرساخت‌ها انجامیده است.

خواست خدایی در ادامه به رویکرد شورای اسلامی ‌شهر در زمینه محرومیت زدایی اشاره کرد و افزود: مدیریت شهری به تنهایی نمی‌تواند از عهده مشکلات عدیده شهر برآید و امیدواریم در پرتو همکاری و هم افزایی همه دستگاه‌ها بتوانیم کلان‌شهر شیراز که سومین حرم اهل بیت(ع) است را با اقدامات اساسی و زیربنایی به جایگاه اصلی خود برسانیم. کمیسیون‌ها و اعضای شورای اسلامی ‌شهر شیراز با جدیت به دنبال برداشتن گام‌های استواری برای محرومیت زدایی از پهنه کلان‌شهر شیراز هستند و به همین منظور ریاست کمیسیون‌های خدمات شهری و عمرانی با حضور در میان اهالی شریف منطقه 5 پای درد دل‌های آن‌ها نشسته و به دنبال یافتن راهکاری عملی برای حل بحران رودخانه چنارراهدار به صورت اصولی هستند.

ریاست کمیته نام‌گذاری شورا با تقدیر از تلاش‌ها و پیگیری‌های شهردار منطقه 5 برای حل بحران‌های این منطقه گفت: آب منطقه‌ای و آب و فاضلاب شیراز برای حل این چالش بزرگ شهری باید پای کار بیایند و اقداماتی که تاکنون برای هماهنگی این دستگاه انجام شده چاره ساز نبوده است. از این رو چندین کمیسیون شورای اسلامی ‌شهر این موضوع را با جدیت پیگیری می‌کنند. به عنوان نماینده مردم در شورای اسلامی ‌شهر تماس‌هایی با مجموعه آبفا داشتم و تا به نتیجه رسیدن اقدامات از هیچ تلاشی فروگذار نخواهم کرد.


رودخانه سیاه روسپید می شود

عزم جدی مدیریت شهری برای ساماندهی چنارراهدار

 

رضا مسعودی، شهردار منطقه 5 شیراز در ادامه این بازدید گفت: رودخانه چنارراهدار فقط نام رودخانه را یدک می‌کشد اما در حقیقت به شریان گندیده‌ای برای عبور فاضلاب تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه همجواری رودخانه چنارراهدار با مناطق مسکونی مشکلات عدیده‌ای برای اهالی شریف این منطقه ایجاد کرده، اظهار داشت: سرمنشاء این فاضلاب از کارخانه‌های نشاسته‌سازی است که  پسماندهای خود را در این محور رها می‌کنند و متأسفانه بعضی از منازل مسکونی هم با بی‌مبالاتی فاضلاب خود را وارد شبکه رودخانه چنارراهدار می‌کنند. به همین دلیل از همه دستگاه‌های ذی‌ربط تقاضا داریم تا با جدیت نسبت به عملکرد این کارخانه‌ها رسیدگی کنند و از شهروندان هم می‌خواهیم نسبت به رهاسازی فاضلاب در این بستر تجدیدنظر کنند، چرا که اهالی شریف این منطقه اولین و بزرگ‌ترین قربانی آلودگی‌های محیط زیستی و تبعات نگران کننده آن هستند.

این مقام مسئول در ادامه با اشاره به این که مشکلات این شریان فاضلاب از چارچوب بهداشتی و محیط زیستی پا فراتر گذاشته و پیامدهای نگران‌کننده‌ای در حوزه‌های اجتماعی، اقتصادی و بهداشتی ایجاد کرده، خاطر نشان کرد: وضعیت اسفناک چنارراهدار برای ساکنان منطقه، شهروندان شیراز و مجموعه مدیریت شهری دیگر قابل تحمل نیست و امیدواریم همه دستگاه‌ها این چالش بزرگ را در زمره اولویت‌های اصلی خود قرار دهند. امروزه عزم جدی از سوی شهردار کلان‌شهر شیراز و شورای اسلامی ‌شهر برای حل این مشکل وجود دارد.

شهردار منطقه 5 شیراز در بخش دیگری از سخنانش با بیان این که یکی از متولیان ساماندهی این چالش بزرگ مجموعه آبفا است تصریح کرد: امیدواریم همه دستگاه‌های مسئول با همکاری مدیریت شهری با تمام توان برای حل مشکل به میدان عمل بیایند. با اهتمام ویژه‌ای که از سوی شورای اسلامی ‌شهر وجود دارد از واحدهای صنعتی و ادارات مرتبط دعوت می‌کنیم تا در نشست هم اندیشی برای حل این بحران بزرگ شرکت کرده و به راهکاری عملی و منطقی در اسرع وقت دست یابیم تا عملیات اجرا آغاز شود.

مسعودی در ادامه اضافه کرد: باید دید که راهکار احداث تصفیه‌خانه‌های مناسب برای شبکه فاضلاب رودخانه چنارراهدار می‌تواند مثمرثمر واقع شود یا به‌وسیله شبکه‌های انتقال فاضلاب می‌توان این بحران را مدیریت کرد.

این مقام عالی شهرساز در بخش دیگری از سخنانش به تورم ماه‌های اخیر و تأثیر آن بر عملیات‌های عمرانی اشاره کرد و افزود: نرخ هر پروژه‌ای که در سال گذشته کار کردیم امسال ۴ برابر شده است، به همین دلیل بودجه ۹۰ میلیاردی منطقه 5 دیگر پاسخگوی نیازهای عمرانی نیست. باید توجه داشت که بافت منطقه پنج شهرداری شیراز توسعه نیافته و این بودجه برای گشایش و تحولات بزرگ در منطقه کافی نخواهد بود.

 

مطالبه حقوق مردم را اولویت دستگاه قضا

 

دکتر بحرینی دادستان مرکز استان فارس نیز مطالبه حقوق مردم را اولویت دستگاه قضا برشمرد و گفت: باید از سویی مشکلات کارخانه و کارگرها و از سوی دیگر باید به نحوی اقدام شود که مشکلات زیست محیطی در کوتاهترین زمان ممکن رفع شود و اگر حل نشود اولویت ما مشکلاتی است که به عموم مردم مرتبط می شود.

رودخانه سیاه روسپید می شود

مدیران فراخوانده می شوند

 

علی اکبر سلطانی رییس کمیسیون فرهنگی و سخنگوی شورای اسلامی شهر شیراز نیز در بازدید از فاضلاب شهرک های اطراف کمربندی گفت: دوشنبه هفته آینده جلسه ای با حضور مدیران کارخانجات نشاسته سازی محل، آب منطقه ای، سازمان محیط زیست، اداره آب و فاضلاب، شهرداری، دادگستری و شورای تامین برگزار و موضوع به صورت عملیاتی پیگیری می شود.

رودخانه سیاه روسپید می شود

براساس این گزارش، حجت الاسلام و المسلمین موسوی رییس کل دادگستری فارس، دکتر بحرینی دادستان شیراز، دکتر ابراهیمی معاون دادستان دادگستری شیراز، مهندس سلطانی رییس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر شیراز، دکتر خواست‌خدایی عضو هیات رییسه شورا، دکتر جورکش مدیرکل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری شیراز، جمعی از شهرداران مناطق  مدیران شهری و یاوران شورا از وضعیت فاضلاب شهرک حجت آباد و سامان بازدید کردند.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید