کد خبر: 318624
۳
۰
نسخه چاپی

افزایش سرعت تجزیه پلاستیک و تولید سوخت فضاپیما توسط مخترع مازندرانی

به گزارش ایرنا، رآکتور بیولوژیکال عنوان اختراعی است که اوایل پاییز امسال توسط دکتر حامد میلانی پزشک و پژوهشگر جوان مازندرانی در مسابقات جهانی اختراعات ترکیه (آی‌اس‌آی‌اف ۲۰۲۱ISIF) مدال نقره را کسب کرده بود ، اکنون با اضافه شدن یک رآکتور دیگر به پروژه‌ای برای تولید سوخت فضاپیماها یا ابرسوخت تبدیل شد که نام سوخت به دست آمده را « میلانی ایکس MilaniX » ثبت کرده‌اند.

حامد میلانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: سوختی که در ادامه پروژه رآکتور بیولوژیکال و افزایش سرعت تجزیه پلاستیک تولید شد یکی از سوخت‌های ارزشمند و گران‌قیمت در دنیا محسوب می‌شود که برای نخستین بار در جهان موفق شدیم از مونومرهای به دست آمده از تجزیه پلاستیک به آن برسیم.

وی اظهار کرد: رآکتور بیولوژیکال، پلاستیک را به ماده‌ای به مونومرهای سازنده تبدیل می‌کند و رآکتور فوق پیشرفته جدیدی که به عنوان رآکتور فرمنتور طراحی شده در ۱۴ ساعت از مونومر ماده‌ای به نام بوتانول استخراج می‌کند که به عنوان سوخت سوپرجت‌های مافوق صوت و فضاپیماها استفاده می‌شود.

به گفته میلانی ، این رآکتور و طرح تولید سوخت زیستی در پانزدهمین دوره مسابقات جهانی اختراعات لهستان که حدود سه هفته پیش برگزار شد از بین حدود ۵۰۰ طرح ارائه شده از ۲۵ کشور مدال طلا را کسب کرد.

این پژوهشگر مازندرانی تصریح کرد: ماده به دست آمده توسط این رآکتور علاوه بر این که در فضاپیماها و سوپرجت‌ها استفاده می‌شود در صنعت نیز می‌تواند کاربردهای مختلفی داشته باشد و از اهمیت زیادی برخوردار است.

میلانی گفت : در دنیا به روش‌های مختلفی بوتانول تولید می‌شود ، اما این نخستین بار است که در دنیا از پلیمرهای سازنده پلاستیک این سوخت مقاوم در برابر سرما و انجماد به دست می‌آید. مزیت این روش تولید بوتانول این است که می‌توان از زباله‌های پلاستیکی استفاده کرد. دمای انجماد بوتانول به دست آمده در این روش تا دمای منفی ۸۹ درجه مقاومت می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: این پروژه برای استخراج سایر محصولات به دست آمده از تجزیه پلاستیک نیز ادامه می‌یابد و در همین مرحله متوقف نشده است. طرحی در همین راستا در حال اجراست که به محافل بین‌المللی ارائه شده است و در صورت تایید اعلام خواهد شد.

میلانی چندی پیش در فرآیند اختراع صابون آنتی‌باکتریال و آنتی‌فونگال بر پایه گیاه تایمز، موفق به کشف گونه جدیدی از باکتری‌ها شد که پس از ارائه کردن آن به بانک جهانی ژن و داوری‌های انجام شده، این باکتری به نام او و نام اختصاصی Staphylococcus hominis H.Milani و کد MZ۷۶۸۹۵۳ در پایگاه مرکز ملی بیوتکنولوژی ایالات متحده امریکا (NCBI) ثبت شد.

اقتصادآینده نیوز منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

 

آپلود عکس

 

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید