روایت جذاب گردشگران سوئیسی از بازار تبریز و مجموعه ائل‌گلی؛

اینجا را حتما و حکما باید دید!

اینجا را حتما و حکما باید دید!

 

 

احمد مرادپور اقتصاد آینده آذربایجان شرقی ) : بی گمان آوازه تبریز و زیبایی‌هایش مرزها را چنان طی کرده که حتی از دورترین نقاط فرنگستان برای تماشای این شهر و تاریخ چندین هزار ساله‌اش می‌آیند و انگشت حیرت به دهان گزیده از بازار هزار ساله و مسجد کبود و ارک، در ائل گلی نفسی تازه می‌کنند و با مهربانی و مهمان نوازی تبریزی‌ها، رو در رو می‌شوند.

 

گذر از ایام هجوم کرونا و بسته شدن دروازه‌های دید و بازدید، گویی در تمامی دنیا تاثیری یکسان داشته و همچنان که ایرانیان برای تجدید روحیه سفر را انتخاب می‌کنند، فرنگی‌ها و دیگر ملت‌ها نیز قدم در راه سفر گذاشته‌اند.

هفته گذشته بازار گردشگری ائل گلی تبریز بسیار گرم بود. آنچنان که علاوه بر مسافران داخلی، گردشگران و میهمانان خارجی نیز، در این مجموعه تاریخی، تفریحی زیبا اقامت کردند.

به رسم میزبانی، به نزدشان رفتم و پس از سلام و احوال‌پرسی و خوشامد معمول، نظرشان را در مورد تبریز و اقامتشان در این شهر جویا شدم؛ گردشگران سوئیسی، یوناس و همسرش، به اتفاق دوست خانوادگی شان که آنها هم آقا و خانم جوانی بودند در بخشی از مسیر جهانگردی خود، در تبریز اقامت کرده و قصد بازدید از آثار تاریخی و دیدنی‌های این شهر را داشتند.

صبح روز دوم اقامتشان در ائل گلی، با یوناس، مانوئلا و همسرانشان به گفتگو نشستم و پیش از همه نظرشان را درباره تبریز پرسیدم. یوناس ضمن تشکر از توجه و مهربانی مردم تبریز به مسافران و میهمانان خارجی، به سابقه تاریخی تبریز اشاره کرده و می‌گوید: در این خاک دیدنی‌ها بسیارند و ما علاقه‌مند به دیدن این زیبایی‌ها بودیم.

بنا به اظهارات وی، سفرشان به تبریز برای بار اول بوده و روز قبل نیز، به بازار تبریز رفته بودند. مانوئلا می‌گوید: کتابی بود درباره گردشگری جهان که در آن راجع به بازار تبریز نوشته بود: اینجا را حتما و حکما باید دید!! و همین عبارت آنان را به تبریز کشانده بود.

اینجا را حتما و حکما باید دید!

 

 آنها به همراه راهنمایشان از اهالی تبریز، قسمت‌های مختلف بازار از جمله سرای امیر، بازار عطاران، تیمچه مظفریه، راسته بازار و کاروانسراهای قدیمی بازار را که اکنون به مراکز تجاری تبدیل شده‌اند، گشته و ناهار را نیز در یکی از رستوران‌های سنتی بازار صرف کرده بودند. به همین بهانه درباره غذاهای تبریز هم از آنان سوال کردم و مانوئلا، یوهان و همسرانشان، همه از غذاهای تبریز بسیار تعریف کردند و به نظرشان، از بهترین غذاهایی بود که در طول سفرشان خورده بودند. پرسش بعدی من درباره زیباترین و جالب‌ترین قسمت‌های بازار از منظر آنان بود. یوهان با اشاره به بازار امیر و تیمچه مظفریه پاسخ می‌دهد: دیدن آن همه زیورآلات طلا در یکجا، بسیار خیره کننده بود. فرش‌های تبریز هم با طرح و کیفیت بی‌نظیرش، به نظر ما خیلی زیبا و جالب آمد.

این بار از ائل گلی سوال کردم؛ با تاکید بر اینکه اهالی سوئیس با آن طبیعت بکر و زیبایشان، به این مجموعه تاریخی تفریحی چه نگاهی دارند؟

مانوئلا ضمن اظهار تعجب از پیشینه تاریخی و ۷۰۰ ساله این مجموعه زیبا، پاسخ می‌دهد که علاوه بر محیط پاکیزه، زیبا، سرسبز و آب و هوای بی‌نظیر مجموعه ائل گلی، آداب و رفتار شهروندان و مسافران ایرانی که برای گردش به این مکان می آیند، برایشان جالب و خوشایند بوده. میهمان نوازی این مردم مهربان هم موجب شده که سفرشان به این شهر، بیش از پیش خاطره‌انگیز باشد.

برای دو زوج سوئیسی سفری خوش آروز کردم و به این امید که نام زیبای تبریز، برای همیشه در اذهان آنان به نیکی ثبت شود.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید