کد خبر: 360799
۰
۰
نسخه چاپی

از برکات ۳۰۰ میلیارد تومانی سفر ریاست جمهوری به کرمان تا تضارب آرا در شورا

به گزارش خبرنگار ایرنا، شهر کرمان با ۱۳ هزار هکتار وسعت، مشکلات عدیده شهری همواره درگیر بوده که علاوه بر مزیت ها، عمده این چالش ها در نشست امروز دوشنبه شورای اسلامی شهر کرمان مورد بررسی قرار گرفت.

مصوباتی که در کمیسیون تطبیق رد شد

محمد امینی زاده عضو شورای اسلامی شهر کرمان در این نشست گفت: نامه شهرداری پیرامون تخفیف در سه بند عوارض سالیانه خدمات حمل و نقل بار و مسافر و سرویس ویژه مدارس در کمیسیون مربوطه و شورای اسلامی شهر کرمان تصویب شد.

وی ادامه داد: این مصوبه از سوی هیات تطبیق مورد اعتراض قرار گرفت و آنان اعلام کردند زمانی که مصوبه ای برای سال ۱۴۰۱ تصویب شده قابلیت تغییر ندارد.

امینی زاده تصریح کرد: آخرین مصوبه شورا که از هیات تطبیق برگشت خورده مربوط به پرونده زمین های تعریض بزرگراه شرقی کرمان بود که باید وضعیت حقوقی زمین های پروژه با توجه به ابهام در مصوبه و مدت زمان اجرای پروژه مقرر شد نماینده شورا در شورای تطبیق حاضر شود و توضیحاتی ارائه کند که مستندات آن ارسال می شود.

پرداخت بدهی شهرداری به قرارگاه خاتم الانبیاء

منصور ایرانمنش رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی نیز با اشاره به بحث پروژه های قرارگاه خاتم الانبیا در شهر کرمان گفت: به علت انباشت بدهکاری شهرداری کار به کندی پیش می رفت لذا مقرر شد که ماهانه حداقل مبلغ ۱.۵ تا ۲ میلیارد تومان به پروژه تزریق شود تا کار جاری پروژه انجام گیرد.

وی اظهار داشت: ضمن آنکه بخشی از میلگرد و سیمان پروژه را نیز تامین می کنیم این هفته مبلغ ۲ میلیارد تومان به قرارگاه خاتم الانبیا پرداخت شده است.

ایرانمنش افزود: پروژه های تقاطع های غیر همسطح شهر کرمان تنها کلان پروژه ای است که کار از دوره های پیشین آغاز شده و شهرداری کمک کند که به نتیجه برسد.

چه خبر از پروژه بزرگراه شهید سلیمانی کرمان؟

وی گفت: بخشی گسترده ای از پروژه بازگشایی محور پل کوثر - پل شهدای خلبان کرمان، آزادسازی شده و ۱۰ پلاک باقی مانده اما دفتر آزادسازی پروژه جمع آوری شده است.

این عضور شورا ادامه داد: باوجود هزینه ها در ساخت پل و بزرگراه، بایستی کار آزادسازی نیز همزمان انجام گیرد که کار نخوابد و بهره برداری از بزرگراه و تقاطع غیر همسطح اجرایی شود.

مشکلات پروژه های میراثی

وی عنوان کرد: قرارداد BMM در خصوص حفاری آب و فاضلاب کرمان اصلاح و در شهرداری و شورای شهر نهایی شود زیرا این پروژه در کمیسیون شهرسازی نیاز به مصوبه شورا داشت.

ایرانمنش با اشاره به مشکل تامین گاز یک منزل مسکونی به علت وجود در حریم تخت دریاقلی بیگ گفت: برخی پروژه های میراثی مردم را با مشکلاتی روبرو کرده و با توجه به اینکه این خانه از گذشته در این منطقه بوده، به کمیسیون مربوطه برگشت شد.

امینی زاده عضو دیگر شورا هم گفت: آیین مرکز پژوهش ها و مطالعات شورا و شهرداری به سرعت عملیاتی شود زیرا آیین نامه آن مصوب شده است.

طرح جامع گلزار شهدا به سرعت اجرایی شود

محمدامین شمسی عضور ششمین دوره شورای اسلامی شهر کرمان نیز گفت: تیمی تخصصی از شهرداری کرمان پس از وقوع سیلاب برای امدادرسانی به رفسنجان رفت اما این تیم باید قوی تر شود.

وی ادامه داد: زیرا کرمان در بحران ها به شهرهای اطراف نیز کمک می کند و وجود این تیم برای استان و شهر کرمان نیز ضروری است.

شمسی با اشاره به ضرورت تملک قلعه دختر و اردشیر کرمان گفت: با توجه به دغدغه ها بحث گردشگری گلزار شهدا را با حضور نماینده بنیاد شهید استان کرمان داشتیم که اجرای هر اتفاق در گلزار شهدا را منوط به اجرای طرح جامع می دانند اما شورا در مورد این طرح بی اطلاع است.

وی بیان کرد: لذا خواهشمندیم که اعضای شورا در جریان این طرح قرار گیرند و پروژه به سرعت اجرایی شود، زیرا اکنون در حال رسیدن به سومین سالگرد شهادت سردار دل ها هستیم.

خلاء قانونی برای حمایت از تیم های جمع آوری سیلاب

سعید شعرباف شهردار کرمان نیز با قدردانی از تیم کرمان برای جمع آوری آب های سطحی ناشی از سیلاب در مناطقی از رفسنجان و زرند و اعزام به این شهرستان ها گفت: تیم ۴۰ نفره شهرداری کرمان به دستور استاندار و شورای تامین کرمان به این مناطق اعزام شد.

وی یادآور شد: خلا قانونی برای بیمه تیم های اعزامی شهرداری به مناطق سیل زده داریم و در صورتی که اتفاقی برای آنان می افتاد، بیمه زیر بار نمی رفت.

برکات ۳۰۰ میلیارد تومانی سفر ریاست جمهوری برای شهر کرمان 

وی گفت: طرح جامع گلزار شهدا جزو مصوبات سفر ریاست جمهوری به استان کرمان بود، این سفر ۲۱۶ مصوبه داشت که براین اساس باید میزان ۳۰۰ میلیارد تومان به طرح های شهرداری پرداخت شود که مورد تصویب قرار گرفته است.

شهردار کرمان اضافه کرد: متاسفانه زمان را برای تامین این اعتبار تعیین نکردند لذا برشی از فعالیت های کمتر از پنج ماه شهرداری به دفتر ریاست جمهوری ارسال شود و در این زمینه می توان به پروژه پارک حاج قاسم و مقبره هنرمندان کرمان اشاره کرد اما تاکنون هیچ برش کوتاه مدتی به ما ابلاغ نشده لذا فعالیت اجرایی انجام نمی دهیم تا ابلاغ صورت گیرد.

بازگشایی کارخانه بازیافت کرمان ظرف یک ماه آینده 

فتح الله مویدی عضو دیگر شورای اسلامی شهر کرمان نیز با بیان اینکه شهرداری پاسخ نامه های خود را بدهد گفت: نامه ای از مدیرکل شهری استانداری کرمان مبنی بر تعطیلی کارخانه بازیافت کرمان دریافت کردیم که علت را جویا شده است.

وی ادامه داد: اکنون زباله های جمع آوری شده به محل دفن زباله هدایت می شود لذا کارگروه پسماند ظرف یک ماه آینده نسبت به راه اندازی مجدد کارخانه اقدام و نتیجه را اعلام کند.

مویدی گفت: کارگاه های بازیافت شهرک بنی هاشم کرمان برای مردم این منطقه مزاحمت ایجاد می کند که شهروندان درخواست داشتند که برخوردی با آن صورت گیرد.

زباله گردها علت تعطیلی کارخانه زباله کرمان اعلام شدند

شهردار کرمان نیز خاطرنشان کرد: کارخانه بازیافت کرمان قرارداد سرمایه گذاری دارد و تعهد ما تحویل ۲۰۰ تن زباله به سرمایه گذار بود و تعطیلی کارخانه نیز به علت کاهش این مییزان اتفاق افتاده است.

شعرباف افزود: علت کاهش زباله کرمان شرایط تفکیک از مبدا و افزایش تعداد زباله گردها بوده است که از هشت ماه قبل باعث تعطیلی کارخانه زباله کرمان شد.

وی افزود: سرمایه گذار پروژه نیز می گوید که بازیافت با تناژ فعلی صرفه اقتصادی ندارد لذا قراردادهای بازیافت در حال تغییر است، یا باید تناژ را تضمین کنیم و یا اینکه نیروهای شهرداری کار بازیافت را با همین تناژ به دست بگیرند.

شهردار کرمان بیان داشت: بر اساس قرارداد سرمایه گذار باید کار را از مبدا تا کمپوست انجام دهد می توانیم برای افزایش ظرفیت زباله مناطق اطراف کرمان را نیز جمع آوری کنیم که بازیافت شود.

شهرداری بدهی مردم را پرداخت کند

وی با اشاره به وجود توافق نامه هایی که بر اساس آن مردم از شهرداری طلب دارند گفت: شهرداری به صورت وجه نقد بدهی مردم را پرداخت کند اگر نقدی ندارد، زمین بدهد و یا برای آنان پروانه صادر کند و مابه تفاوت آن دریافت شود.

شعرباف افزود: بدهی مردم را تبدیل کنید که حقی از کسی ضایع نشود و این فرایند حق قانونی شهروندان است و نباید به تاخیر بیفتتد.

وی ادامه داد: همچنین شهرداری گزارشی کامل از تابلوهای تبلیغاتی شهر کرمان ارائه کند.

تابلوهای تبلیغاتی به مزایده رفت

شهردار کرمان همچنین در ادامه ابراز داشت: تابلوهای تبلیغاتی کرمان به مزایده گذاشته شده و موضوع تابلوها بازار مظفری پیگیری می شود.

وی بیان کرد: واگذاری پروانه یک ساله به فساد تبدیل می شود و افزایش ۳ ساله نیز دلالی را پایین می آورد.

مشکل مهار سگ های ولگرد کرمان و عقیم سازی

مویدی عضو ششمین دوره شورای اسلامی شهر کرمان نیز گفت: برای رفع مشکل سگ های ولگرد کرمان باید فکری شود و در این زمینه دامپزشکی و ارگان های مربوطه باید همکاری  کنند.

وی افزود: گله های ۱۰ تا ۱۵ قلاده ای سگ های ولگرد در شهر کرمان مشاهده شده و مردم از آنان وحشت دارند لذا از محیط زیست دعوت کنیم تا به این مشکل رسیدگی شود.

مسیر نگهداری و جمع آوری سگ های بلاصاحب متفاوت می شود

شهردار کرمان گفت: عقیم سازی سگ های ولگرد بر اساس جنسیت از ۶۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان هزینه برای شهرداری دارند و در بازدید وزیر کشور از محل پناهگاه سگ های کرمان، اعلام کردند که وجود این ها در شهر خط قرمز ما است لذا باید برای مهار این مشکل از تمامی ظرفیت ها استفاده کنیم.

شعرباف ادامه داد: اگر محیط زیست نمی تواند جلوی رهاسازی را بگیرد، اقلیمی را برای نگهداری این حیوانات معرفی کند و اگر این کار انجام نشد شهرداری وظیفه خود را انجام می دهد.

وی افزود: نباید جمعیت سگ های ولگرد افزاییش یابد و در این زمینه فرایند گرفتن و نگهداری اولیه حیوانات با ما است و با وجود تاکید وزیر کشور، روند را متفاوت تر خواهیم کرد.

وی ادامه داد: محیط زیست بابت معرفی محیط نگهداری سگ های بلاصاحب بایستی همکاری کند زیرا جفت گیری این حیوانات با گرگ ممکن است مشکل آفرین شود.

لوایح عوارضی شهرداری تعیین تکلیف شود

ایرانمنش عضو دیگر شورای شهر کرمان عنوان کرد: بحث لوایح عوارضی دچار مشکل به شورای حل اختلاف کرمان رفته که با پیگیری بیشتر با سرعت تعیین تکلیف شود.

وی ادامه داد: زیرا شهرداری براساس آن لوایح پول از مردم دریافت می کند و در صورت تصویب نشدن مشکل ساز می شود.

خانه شهر کرمان مرمت شود 

این عضو شورا ابراز داشت: گروهی از هنرمندان در خانه شهر کرمان تمرین می کنند کار هنری خوب است اما نگران استحکام بنا و آتش سوزی در این محل هستیم و با توجه به اجراهای این مرکز بایستی مرمت هم بشود.

شهردار کرمان نیز در این خصوص گفت: گروه ستاک یک گروه خاص و متفاوت است که اکنون کار را در سالن خانه شهر انجام می دهد و ما مساله ای در این قسمت نداریم و مشکل اصلی مربوط به بخش اداری و آشپزخانه خانه شهر کرمان است که گفتیم به این مناطق نروند.

وی ادامه داد: ضمن آنکه تعهد کتبی از کارشناسان برای وضعیت این منطقه گرفتیم.

قدرالسهم شهرداری چگونه تعیین می شود

محمدرضا کمساری سخنگو و عضو دیگر شورای اسلامی شهر کرمان گفت: قیمت گذاری برای پرداخت قدرالسهمی که مردم باید به شهرداری پرداخت کنند برعهده شهرداری است و عده ای از شهروندان مراجعه و اعلام داشتند که در صورتی قیمت گذاری شهردرای حتی بالاتر از نرخ ها باشد، حق اعتراضی نداریم و عده ای می گویند که رییس شورا گفته است.

ایرانمنش عضو شورای اسلامی شهر کرمان نیز در این رابطه عنوان کرد: قدرالسهم شهرداری برای متراژهای کم است که امکان تفکیک ندارند و قیمت به صورت کارشناسی تعیین می شود که به عهده شهرداری نیست.

مویدی عضو دیگر شورای اسلامی شهر کرمان گفت: باید قیمت های پایه را در این بخش به نحوی تعیین کنیم و به مزایده بگذاریم که به مصرف کننده واقعی برسد نه دلال.

وی ادامه داد: تبلیغات سویی در شهرداری علیه رییس شورا می شود و در واقع شورا را متهم می کنند لذا زمین های بزرگ را تفکیک کنید و اراضی کوچک که به کار شهرداری نمی آید قانون حداکثر سقف را تعیین کرده و می توانیم از مصرف کننده دریافتی کمتری داشته باشیم اما شهرداری حتی از املاک ۶ قصبی هم سقف را می گیرد.

دریافتی شهرداری از مردم ضعیف کاهش یابد

مویدی ابراز داشت: قانون می گوید برای تفکیک ۴۳.۷۵ درصد از ملک برای شهرداری است که ما حتی عوارض ارزش افزوده را نیز به آن میزان اضافه کرده ایم.

وی افزود: ضریب ۱۶ درصدی عوارض توسط دولت برای سال جاری تعیین شده و ما همچنان ۲۷ درصد سال گذشته را از مردم می گیریم که شهرداری بگوید این ضریب بر چه اساسی از مردم اخذ می شود.

این عضو شورای اسلامی کرمان یادآور شد: کمیته تطبیق فرمانداری کرمان با ضریب ۱.۷ درصدی همسان سازی مخالفت کرده و پرونده اکنون در حل اختلاف در حال بررسی است اما این ضریب را اکنون از مردم دریافت می کنند.

وی افزود: سقف دریافت عوارض را برای پولدارها و زمین های بزرگ بگذارید نه مردم ضعیف که مشکل معیشتی دارند.

حاضریم اشتباهات شورا را بررسی کنیم/ تضارب آرا در جهت احقاق حقوق مردم

علیرضا نادری رییس شورای اسلامی شهر کرمان نیز در خصوص موارد مطرح شده، با بیان اینکه برخی افراد مسائل را برای اعضای شورا و مدیران وارونه جلوه می دهند گفت: قیمت گذاری برای قدرالسهم اراضی شهرداری برعهده این دستگاه است و مردم می توانند آن را نخرند و مختارند و فروش املاک شهرداری مگر در موارد محدود باید از روش مزایده باشد.

وی افزود: واگذاری سهم به تفکیک کننده نیز با مصوبه شورای عمومی و زا طریق مزایده صورت می گیرد و وجود لچکی ها و زمین کوچک از املاک شهرداری است می تواند بفروشد یا نه و حق شهرداری قیمت گذاری است.

نادری اذعان داشت: به تمامی اعتراضات حتی اگر ۴۰ بار باشد رسیدگی می کنیم و در این زمینه هرکسی اعتراضی داشته بررسی شده است و نباید اصرار به ناحق داشته باشیم.

وی با بیان اینکه اصرار گاهی مسائل را وارونه جلوه می دهد تاکید کرد: در این زمینه حاضریم که اشتباهات شورا را بررسی کنیم اما تسلیم حرف ناحق نمی شویم.

رییس شورای اسلامی شهر کرمان با اشاره به یک سالگی شورای اسلامی شهر کرمان نیز گفت: تضارب آرا در شورا نیز در جهت احقاق حقوق مردم و منافع عمومی بوده است.

اقتصادآینده نیوز منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

 

آپلود عکس

 

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید