کد خبر: 360986
۰
۰
نسخه چاپی

تولید برق خورشیدی کهگیلویه و بویراحمد در مسیر شکوفایی

واگذاری نیروگاه های خورشیدی کوچک مقیاس به اقشار کم درآمد و ایجاد نیروگاه های خورشیدی متوسط با مشارکت بخش خصوصی از سیاست های جدید دولت سیزدهم برای تولید برق دراین استان است که نتایج این راهبرد در آینده خود را نشان خواهد داد. 

با تحقق این طرح ها ضمن بهبود معیشت اقشار کم درآمد و ایجاد فرصت های شغلی جدید به جای وارد کردن برق مورد نیاز مردم کهگیلویه و بویراحمد از استان های مجاور گام هایی به سوی خودکفایی در این خصوص برداشته می شود.

شرایط اقلیمی  کهگیلویه و بویراحمد به ویژه مناطق گرمسیری با سالیانه ۳۰۰ روز آفتابی ظرفیتی برای سرمایه گذاری و تولید در زمینه برق خورشیدی است که تاکنون بهره وری قابل توجهی از این فرصت نشده است اما دولت سیزدهم قصد دارد با راه اندازی نیروگاه های خورشیدی بزرگ و کوچک گام هایی اثربخش برای تولید برق خورشیدی در  این استان بردارد .

َمیزان برق مورد نیاز بخش های مختلف خانگی، کشاورزی و صنعتی  کهگیلویه و بویراحمد در ساعت های پیک بار بیش از۵۰۰مگاوات است اما در زمان حاضر تنها یک مگاوات برق در استان تولید می شود از همین روی تلاش برای استفاده از انرژی خورشیدی به منظور تولید برق همواره مورد تاکید کارشناسان قرار دارد. 

طرح خرید برق از نیروگاه های تجدید پذیربه صورت تضمینی و ۲۰ ساله از سوی دولت که در ۲ بخش مزرعه ( زمین هایی با وسعت بالا) و نیروگاه خورشیدی صورت می گیرد که سرمایه گذاری در این عرصه را به صرفه و در واقع تضمین کرده است.

در این طرح ظرفیت تولید برق خورشیدی حداکثر تا ۲ برابر ظرفیت انشعاب متقاضیان و تا سقف ۲۰۰ کیلووات مشخص شده است.

آن طور که کارشناسان شرکت برق کهگیلویه و بویراحمد تاکید می کنند هزینه نگهداری و تعمیر تجهیزات تولید برق از انرژی خورشید اندک است و بر خلاف باور عموم خطر هیچگونه اشعه ای در نیروگاه های خورشیدی وجود ندارد.

پیش بینی واگذاری نیروگاه های کوچک

دولت  سیزدهم قصد دارد تا به منظور محرومیت زدایی  کسب درآمد پایدار برای خانوارهای کم درآمد،حفظ محیط زیست و کاهش آثار گازهای گلخانه ای، توسعه نیروگاه های تجدید پذیر و کمک به افزایش ظرفیت برق کشور توسعه سامانه های پنج کیلوواتی تولید انرژی خورشیدی را دستور کار قرار داده است .

براساس سیاست های کلان وزارت نیرو در چهار سال آینده قرار است ۵۵۰ هزار سامانه پنج کیلوواتی کوچک در سراسر کشور با توان ۲ هزار و ۷۵۰ مگاوات ویژه اقشار کم درآمد احداث شود که این اقدام دولت سیزدهم می تواند ضمن بهبود معیشت اقشار کم درآمد به تولید برق در استان کمک کند.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۲ هزار و ۵۰۰ نیروگاه پنج کیلوواتی (مقیاس کوچک)به اقشار کم درآمد و زیر پوشش نهادهای حمایتی کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی در این استان واگذار می شود. 

جمال معتمدی زاده  اظهار داشت: برای نخستین بار شمار قابل توجهی از مددجویان زیر پوشش نهادهای حمایتی کمیته امداد امام  خمینی (ره) و سازمان بهزیستی استان کهگیلویه و بویراحمد در دولت سیزدهم از نعمت نیروگاه خورشیدی بهره مند خواهند شد.

وی ابراز داشت: سهمیه اولیه سازمان بهزیستی استان در این واگذاری حدود هزار و ۸۰۰ نیروگاه و سهمیه کمیته امداد امام خمینی (ره) ۷۰۰ نیروگاه است.

معتمدی زاده تاکید کرد: در این طرح که با مشارکت بانک های استان و پرداخت تسهیلات بانکی اجرا می شودهر ۴۵ روز برق تولید شده از سوی دولت خریداری می شود.

وی گفت: مددجویانی متقاضی استفاده از این فرصت برای بهبود رفاه و معیشت و همچنین اشتغال به نهادهای حمایتی کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی استان مراجعه کنند.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کهگیلویه و بویراحمد، میزان تولید انرژی این نیروگاه ها را ۱۲.۵ مگاوات ذکر کرد و افزود: میزان درآمد هرخانوار کم درآمد از محل فروش انرژی این سامانه های پنج کیلوواتی حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بصورت فروش دوره ای است.

وی ابراز امیدواری کرد: با واگذاری این سامانه ها به اقشار کم درآمد زیر پوشش نهادهای حمایتی، شاهد تقویت معیشت ۲ میلیون نفر و اشتغال پایدار برای ۱۲۵ هزار مددجو در کشور خواهیم بود.

تلاش برای راه اندازی هفت نیروگاه خورشیدی

مشارکت بخش خصوصی برای تولید از برنامه های مرسوم و اثربخش در بخش های مختلف است که ضمن کاهش بار مالی از دوش دولت به ایجاد فرصت های شغلی کمک می کند به همین علت راه اندازی هفت نیروگاه خورشیدی در کهگیلویه و بویراحمد با مشارکت بخش خصوص در دستور کار قرار گرفته است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کهگیلویه و بویراحمد از برنامه ریزی احداث هفت طرح تولیدی برق با راه اندازی نیروگاه های خورشیدی در برخی از شهرستان های این استان خبر داد.

جمال معتمدی زاده  اظهار داشت: براساس برنامه ریزی صورت گرفته با مشارکت بخش خصوصی هفت نیروگاه خورشیدی با تولید ۳۲ مگاوات برق در کهگیلویه و بویراحمد  به تایید کارشناسان فنی رسیده است.

وی عنوان کرد: این نیروگاه ها با ظرفیت تولید ۳۲ مگاوات که قرار است  در شهرستان چُرام ۱۴ مگاوات ( ۲ نقطه)، دلی بجک سپیدار بویراحمد چهار مگاوات، کَت بهمئی چهار مگاوات، سرآب ننیز باشت چهار مگاوات، کلاغ نشین گچساران چهار مگاوات و رود چِک دیشموک ۲ مگاوات راه اندازی شود.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کهگیلویه و بویراحمد، اشتغال مستقیم احداث این نیروگاه ها را حدود ۸۰ نفر ذکر و یادآور شد: سرمایه گذاری در نظر گرفته شده برای احداث این نیروگاه ها ۶۵۰ میلیارد تومان است.

معتمدی زاده با بیان اینکه متقاضیان بخش خصوصی برای مشارکت در احداث این نیروگاه ها به سایت ساتبا sataba.ir مراجعه و اطلاعات لازم را از طریق این سایت دریافت کنند، یادآورشد: همکاری های لازم از سوی شرکت توزیع نیروی برق استان کهگیلویه و بویراحمد با بخش خصوصی در این ارتباط صورت می گیرد.

ظرفیت های برق خورشیدی

کهگیلویه و بویراحمد یک درصد از ایران زمین را به خود اختصاص داده این استان ۹ شهرستان دارد که ۶ شهرستان آن در مناطق گرمسیری و نیمه خشک واقع شده است،به همین دلیل ظرفیت های خفته فراوانی برای تولید برق با استفاده از انرژی خورشیدی دارد و امید می‌رود تا با عملی شدن  این طرح ها تا هم پایانی بر خاموشی های برق در روزگار خشکسالی و هم امکانی برای ثروت آفرینی باشد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: هوای پاک و ارتفاع مناسب سبب شده که این استان در جدول تابش خورشید مناطق مختلف کشور جایگاه مناسبی داشته باشد.

جمال معتمدی زاده عنوان کرد: کهگیلویه و بویراحمد با توجه به قرار گرفتن روی کمربند تابش ایران ،پتانسیل بسیار خوبی برای راه اندازی و کسب درآمد از طریق نیروگاه های خورشیدی دارد.

مزایای تولید برق خورشیدی

کارشناسان بخش انرژی می گویند:استفاده از انرژی خورشیدی با توجه به مزایایی مانند کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی، تولید برق بدون نیاز به آب و کاهش آلودگی هوا یکی از راهکارهای مناسب رفع همیشگی دغدغه مردم درباره کمبود برق و قطع آن در روزهای گرم تابستان است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: نیروگاه های خورشیدی علاوه بر کارآفرینی و ایجاد اشتغال، سالانه از انتشار حجم قابل ملاحظه ای از گازهای آلاینده به جو پیشگیری می کنند.

وی بیان کرد: شرکت توزیع نیروی برق استان آماده اعطای پروانه بهره برداری و کمک به درآمدزایی و تولید از طریق نیروگاه های خورشیدی است.

معتمدی زاده گفت: استان کهگیلویه و بویراحمد هم اکنون ۶۹ نیروگاه خورشیدی زیر ۱۰۰ کیلووات با مشارکت بخش خصوصی فعال دارد که ظرفیت تولیدی آنان حدود یک مگاوات است.

وی تعداد مشترکان برق در این استان را حدود ۲۸۰ هزار مشترک ذکر کرد و یادآور شد: ۲۱۰ هزار اشتراک برق در این استان را مشترکان خانگی شامل می شوند و همچنین ۷۰ هزار مشترک صنعتی، کشاورزی و سایر بخش ها در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید