کد خبر: 361006
۰
۰
نسخه چاپی
مدیرعامل آبفای شیراز عنوان کرد:

تقویت شبکه شهری به موازات آبرسانی روستایی

مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره آبفای شیراز گفت: در راستای آب‌رسانی عدالت محور به مناطق روستایی کم برخوردار و تقویت شبکه آب‌رسانی شهری تلاش می‌کنیم.

تقویت شبکه شهری به موازات آبرسانی روستایی

سعیدرضا امیرآبادی: گروه خبر – به گزارش اقتصادآینده نیوز بهمن بهروزی صبح دوشنبه ۲۴ مرداد در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت هفته خبرنگار برگزار شد، با تشریح برخی از اقدامات انجام شده اظهار داشت: خبرنگاران به عنوان بازوان توانمند وزارت نیرو در امر اطلاع رسانی و ارتقای فرهنگ مدیریت مصرف جایگاه ویژه ای دارند و جامعه مواردی را که از سوی اصحاب رسانه مطرح می‌شود، با دقت بیشتری می‌پذیرد.

او با اشاره به این موضوع که در حوزه مدیریت مصرف آب به فرهنگ‌سازی رسانه‌ها نیاز مبرمی داریم، اظهار داشت: از نقدهای منصفانه استقبال می‌کنیم. شناسایی بسیاری از نقاط ضعف با هم‌افزایی خبرنگاران و گزارش‌های مؤثر شهروندان و فعالان اجتماعی صورت گرفته و در پرتو این هم افزایی بسیاری از چالش‌ها برطرف خواهد شد.

این مقام مسئول در ادامه با بیان اینکه کلان‌شهر شیراز دارای 4500 کیلومتر شبکه آب‌رسانی شهری و 2700 کیلومتر شبکه آب‌رسانی روستایی است، خاطرنشان کرد: مأموریت شرکت آبفای شیراز تأمین و توزیع آب باکیفیت به شهروندان و جمع آوری و دفع اصولی فاضلاب است که این موارد تأثیر مهمی بر سلامت جامعه دارد.

 مدیرعامل شرکت آبفای شیراز با اشاره به این موضوع که در شهر به ازای هر مشترک 7 متر لوله‌گذاری داریم، اظهار داشت: این سرانه در روستاها معادل 40 تا 45 متر است. بهروزی با ارائه آمار و ارقامی پیرامون نوسازی‌ها خطوط آب‌رسانی اظهار داشت: بیش از 600 کیلومتر شبکه آب‌رسانی فرسوده در سطح کلان‌شهر شیراز داریم که هرساله 50 تا 100 کیلومتر اصلاح می‌شود و اگر به آمار نوسازی 3 تا 5 درصدی شبکه در سال دست یابیم، عملکرد مطلوبی داشته ایم. البته برای دستیابی به این هدف بزرگ، به اختصاص اعتبارات بیشتری نیاز خواهیم داشت.

مدیرعامل آبفا شیراز در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: وضعیت بارندگی در سی سال اخیر مطلوب نیست و این در حالی است که افزایش درجه حرارت بر مصرف آب می‌افزاید؛ تا جایی که به ازای هر یک درجه که دمای هوا افزایش می‌یابد، میزان 10 تا 15 درصد مصرف آب افزایش می‌یابد.

بهروزی در ادامه از بهره برداری از سیستم آب‌رسانی 40 روستای الحاقی در دهه فجر و بهره برداری از خط دوم آب‌رسانی شیراز تا اوایل سال آینده خبر داد و افزود: تعداد ۱۵۸ روستا که توزیع آب در آنها به صورت تانکری بوده است، به شیراز الحاق شده اند که در راستای توزیع عادلانه آب شرب، سیستم آب‌رسانی ۴۰ روستا در دهه فجر به بهره برداری خواهد رسید.

او با اشاره به این موضوع که با تلاش‌های انجام شده شاهد قطعی آب متداوم و با برنامه در سطح کلان‌شهر شیراز نبودیم، اظهار داشت: ده روز تا دو هفته شرایط دشواری را پشت سر گذاشتیم و پدیده افت فشار در بعضی نقاط را می‌پذیریم؛ اما با تقویت زیرساخت‌ها باید بر این چالش فائق آییم. بهروزی ادامه داد: با بهره برداری از خط دوم آب‌رسانی شیراز تا پایان سال جاری یا ابتدای سال آینده، سه‌هزار لیتر آب بر ثانیه وارد مدار خواهد شد که ۲هزار و ۵۰۰ لیتر برای شیراز و ۵۰۰ لیتر برای صدرا تأمین خواهد شد.

مدیرعامل آبفای شیراز با بیان اینکه شرکت آب و فاضلاب شیراز طرح‌های جامعی برای ارتقای آب‌رسانی به صدرا و جمع آوری فاضلاب دارد، اظهار داشت: با بهره برداری از پروژه خط دوم آب‌رسانی به شیراز، ۸۰ حلقه چاه از مدار خارج می‌شود که علاوه بر صرفه جویی در مصرف برق، استفاده از آب‌های زیرزمینی به ۵۵ درصد و آب‌های سطحی به ۴۵ درصد خواهد رسید.

وی پیرامون شبکه فاضلاب شهرک‌های تازه تأسیس اطراف شیراز افزود: برای اتصال برخی شهرک‌ها مانند چنار راهدار و شهرک گل‌ها به شبکه فاضلاب شهری، به ۲۰۰ کیلومتر شبکه فاضلاب نیاز است که با توجه به گزارش‌ها عمده آن انجام شده است، اما به دلیل محدودیت اعتبارات و افزایش قیمت‌ها نیاز به زمان وجود دارد. شبکه فاضلاب شهرک‌هایی همچون مهدی آباد و آرین نیز به‌زودی به مناقصه گذاشته می‌شود.

بهروزی در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد: ۷۰۰ کیلومتر شبکه پوسیده و مشکل دار در شهر شیراز وجود دارد و در طول دو سالی که در آبفا خدمت می‌کنم، سالی یکصد کیلومتر اصلاح شبکه انجام شده است. چهارهزار و ۵۰۰ کیلومتر لوله گذاری در شیراز و ۲هزار و ۷۰۰ کیلومتر لوله گذاری در روستا‌ها داریم که به ازای هر مشترک در روستا، ۴۰ تا ۴۵ متر و در شهر به ازای هر مشترک ۶ و نیم تا ۷ متر است.

بهروزی از همکاری همه جانبه با شهرداری، سازمان آب منطقه‌ای و سایر دستگاه‌ها در اجرای پروژه‌های عمرانی خبر داد و افزود: متأسفانه با گرانی‌های شدیدی در زمینه تأمین مصالح عمرانی پروژه‌ها روبه‌رو هستیم با این حال پروژه‌ها رها نشده و تلاش می‌شود تا طرح‌های زیرساختی طبق برنامه زمان‌بندی شده به بهره برداری برسند.

مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره آبفای شیراز در بخش دیگری از سخنانش به تدوین راهکارهایی برای پیشبرد پروژه‌ها خبر داد و افزود: از محل روش بیع متقابل که در قانون لحاظ شده، عملیات واگذاری پساب به صنایع همانند پالایشگاه شیراز، کارخانه آهن کوار و خرامه و شهرک‌های صنعتی در دستور کار قرار گرفته و با اتخاذ این راهکار، منابع برای تأمین اعتبار فاضلاب شیراز مهیا می‌شود.

وی پیرامون شبکه فاضلاب شهر شیراز عنوان کرد: دولت محدودیت تأمین بودجه دارد و به این دلیل قانون واگذاری و فروش پساب‌ها را تصویب کرده است و در قانون بودجه ۱۴۰۱ باید به سرمایه گذار و متولی واگذار شود. اکنون ۲ تصفیه‌خانه در شیراز و ۲ تصفیه‌خانه در صدرا وجود دارد که ۴۴۰هزار مشترک یعنی یک‌میلیون و ۲۰۰هزار نفر و در واقع ۵۰ درصد جمعیت را پوشش می‌دهد. در همین زمینه تصفیه‌خانه شهر جدید صدرا آماده برگزاری مناقصه است.

مدیرعامل آبفا شیراز در پایان تأکید کرد: انشعاب غیرمجازی مربوط به آبفا شیراز وجود ندارد و به برخی به عنوان سکونتگاه غیررسمی مجوز انشعاب داده شده است. او در بخش پایانی سخنانش تأکید کرد: بیش از 70 درصد از آب مورد نیاز شیراز از منابع زیرزمینی تأمین می‌شود و با توجه به خشک‌سالی‌ها و افزایش درجه حرارت، به مدیریت مصرف شهروندان نیاز مبرمی داریم.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید