کد خبر: 370100
۰
۰
نسخه چاپی

نماینده اردبیل خواستار جلوگیری از خروج محصولات کشاورزی خام از استان شد

به گزارش خبرنگار ایرنا، صدیف بدری روز دوشنبه در جلسه مشترک با نادر تقی زاده رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل و مدیران ادارات تابعه این سازمان، افزایش تعداد و ظرفیت سردخانه و صنایع تبدیلی در استان اردبیل را نیاز ضروری بخش کشاورزی این استان ذکر کرد.

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس یازدهم با تأکید بر ضرورت برنامه‌ریزی در بخش کشاورزی برای دستیابی به این هدف افزود: استان اردبیل با تولید بیش از چهار درصد نیاز کشاورزی کشور، نقش اساسی در عرصه تامین امنیت غذایی کشور دارد.

وی همچنین، کمبود آب را یکی از مهمترین چالش‌های بخش کشاورزی استان اردبیل عنوان کرد و گفت: این مشکل به خصوص در شمال استان اردبیل به عنوان قطب تولیدات کشاورزی کشور و استان اردبیل بیشتر نمایان است.

نماینده مردم شهرستان‌های اردبیل، نمین، نیر و سرعین در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: کاهش حقابه اراضی کشاورزی مغان از محل سد ارس به دلیل انتقال حداقل ۱۰ میلیون مترمکعب آب این سد تحت عنوان "برنامه احیای دریاچه ارومیه" به استان آذربایجان شرقی موجب مضاعف شدن مشکل کم آبی طی سال زراعی جاری در منطقه مغان شده است.

وی با اشاره به پایین بودن نرخ فروش دام زنده و بالا بودن هزینه تامین علوفه و غذای دام، مشکلات پیش‌روی عشایر استان را جدی خواند و ادامه داد: دولت برای پیشگیری از سقوط دامداری سنتی و عشایری استان، به صورت مستقیم یارانه را به تولید کننده بدهد.

وی خرید گوسفند زنده به قیمت تمام شده از عشایر و تولید قراردادی را نیز از جمله راهکارهای موثر در جلوگیری از زیان دامداران و عشایر استان اردبیل عنوان کرد و خواستار اقدام دولت در این زمینه شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل نیز در این جلسه از خروج سالانه ۶۰۰ هزار تن محصول سیب‌زمینی تولید شده به دلیل کمبود سردخانه خبر داد.

نادر تقی‌زاده گفت: در سال زراعی جاری حدود ۲۳۲ هزار تن محصول گندم مازاد بر نیاز از کشاورزان استان به صورت تضمینی خریداری شده و با وجود بروز پدیده خشکسالی، امسال حدود ۳۰ درصد افزایش تولید گندم در سطح استان به ثبت رسیده است.

وی بیان کرد: در حال حاضر به خاطر عدم صرفه اقتصادی برای مرغداران به موجب افزایش قیمت نهاده‌ها، ۲.۵ میلیون قطعه یعنی حدود ۳۰ درصد ظرفیت موجود، جوجه‌ریزی در مرغداری‌های مادر استان اردبیل انجام می پذیرد و این امر نشان دهنده کاهش چشمگیر تولید در این عرصه نسبت به مدت مشابه گذشته است.

اقتصادآینده نیوز منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

 

آپلود عکس

 

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید