تاکید بر لزوم برگزاری مجمع و تشکیل کمیسیون نظارت برای ایجاد اتاق اصناف کشاورزی

تاکید بر لزوم برگزاری مجمع و تشکیل کمیسیون نظارت برای ایجاد اتاق اصناف کشاورزی

 

 احمد مرادپور اقتصاد آینده آذربایجان شرقی ) : رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: تشکیل کمیسیون های نظارت و برگزاری مجمع پیش زمینه تبدیل نظام صنفی کشاورزی به اتاق اصناف کشاورزی است و پس از دوران گذار نیز، ایجاد اتحادیه ها یک ضرورت انکارناپذیر است.

 اکبر فتحی در جلسه بررسی روند تغییر نظام صنفی کشاورزی استان به اتاق اصناف کشاورزی، ضمن تسلیت فرا رسیدن اربعین حسینی و قدردانی از تلاش های مجموعه نظام صنفی کشاورزی، فعالیت همه تشکل های حوزه کشاورزی را در راستای رفع مشکل کشاورزان و فعالان این حوزه دانسته و گفت: همه تشکل ها در راستای باز کردن گره ای از کار کشاورزان فعالیت می کنند اما متاسفانه به دلیل برخی مسائل، اعتماد عمومی به تشکل های دولتی و غیردولتی خدشه دار شده است.

وی اعتماد عمومی را بزرگترین سرمایه هر جامعه دانست و اضافه کرد: باید با عملکرد مثبت، این اعتماد خدشه دار شده را ترمیم کنیم و پیش داوری که نسبت به برخی تشکل ها وجود دارد را رفع کنیم و این کار تنها از این مسیر میسر خواهد بود که اقدامات مثبت ما برای مردم ملموس باشد.

فتحی با اشاره به تبدیل نظام صنفی کشاورزی به اتاق اصناف کشاورزی گفت: در این روند اگر حداقل اقداماتی که در دستورالعمل ابلاغی آمده است را انجام ندهیم، به بی اعتمادی مردم دامن زده ایم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان، اتحادیه را از ارکان اصلی اتاق اصناف کشاورزی دانست و اضافه کرد: روند معمول این است که اتحادیه ها تشکیل شده باشند و اعضای آن با برگزاری انتخابات، اتاق اصناف را تشکیل دهند.

فتحی با اشاره به زمانبر بودن روند تشکیل اتحادیه ها، تفکیک حوزه فعالیت کشاورزان را اقدامی دشوار، اما ممکن توصیف کرد و افزود: من دشواری های روند تشکیل اتحادیه ها را درک می کنم اما حداقل اقدامات لازم از قبیل تشکیل مجمع و کمیسیون نظارت در مسیر تشکیل اتاق اصناف باید انجام شود تا در مسیر این تحول مشکلی ایجاد نشده و به اعتماد مردم ضربه وارد نشود.

وی ادامه داد: صورت های مالی نظام صنفی و روند انتقال آن به اتاق اصناف امری است که حتما باید در مجمع بررسی، شفاف سازی و تصویب گردد تا از بروز هرگونه خللی پیشگیری کنیم و بتوانیم به مردم و نهادهای نظارتی پاسخگو باشیم.

فتحی عدم تشکیل کمیسیونهای نظارت را سوال برانگیز دانست و با اشاره به اینکه تشکیل آن، نیازی به تشکیل اتحادیه ندارد، عدم تشکیل کمیسیون های نظارت در شهرستانها را غیرقابل قبول توصیف کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با تاکید بر اینکه تشکیل کمیسیون های نظارت و برگزاری مجمع، حداقل اقدامات لازم برای اعتمادسازی در روند تبدیل نظام صنفی کشاورزی به اتاق اصناف کشاورزی است، گفت: اگر این اقدامات انجام شود می توانیم این اطمینان را به مردم بدهیم که روند این انتقال به درستی انجام شده است و اگر اتحادیه ها نیز تشکیل نشده اند بنا به ملاحظاتی از قبیل زمانبر بودن روند تشکیل آنها بوده است.

فتحی با اشاره به امکان صدور ابلاغیه تبدیل نظام صنفی کشاورزی به اتاق اصناف کشاورزی بعد از تشکیل کمیسیون نظارت و برگزاری مجمع، تشکیل اتحادیه را پس از دوران گذار این انتقال، یکی از وظایف اتاق اصناف کشاورزی دانست و ادامه داد: اگر حوزه فعالیت اعضا تفکیک نشود، تعداد فعالان هر حوزه مشخص نگردد و اتحادیه ها تشکیل نشود، اتاق اصناف نمی تواند آن طور که باید موثر باشد.

وی با اشاره به اینکه تشکیل اتحادیه ها نباید برای اتاق اصناف کشاورزی تعهد مالی ایجاد نماید، خاطرنشان کرد: تشکیل اتاق اصناف مشروط به این است که این اتاق، وظیفه خود در قبال تشکیل اتحادیه ها را انجام دهد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به سخنان وزیر محترم جهاد کشاورزی در جلسه بررسی ارکان ایجاد اتاق اصناف کشاورزی، گفت: هدف از ایجاد اتاق اصناف کشاورزی این است که وزارت جهاد کشاورزی بتواند در زمینه مسئولیت های جدیدی که به این وزارت خانه تفویض شده است، از ظرفیت های این تشکل استفاده کند.

وی ادامه داد: بیش از یک سال است که من بارها بر تشکیل کمیسیون های نظارت تاکید نمودم، چرا که اتاق اصناف کشاورزی و کمیسیون مربوطه، جایگزین کمیسیون اصناف سازمان صنعت، معدن و تجارت هستند و این اختیارات نظارتی است که به صورت قانونی در بطن وزارت جهاد کشاورزی وجود دارد اما متاسفانه از آنها استفاده نمی کنیم.

فتحی در پایان سخنان خود پیگیری مطالبات کشاورزان را یکی از مهمترین وظایف اتاق اصناف کشاورزی دانست و ادامه داد: ما می توانیم کمیسیون نظارت بر اصناف را راه اندازی کنیم و وظیفه نظارت را خود بر عهده بگیریم چرا که اتاق اصناف، بازوی اجرایی وزارت جهاد کشاورزی هستند و می توانند در تنظیم بازار و نظارت بر آن موثر باشند چرا که بدون کمک تشکیلات غیردولتی، سازمانهای دولتی نمی توانند به خوبی وظیفه خود را انجام دهند.

رئیس هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزی آذربایجان شرقی نیز در ابتدای این جلسه با ارائه گزارشی از اقدامات این تشکل در زمینه صدور و تمدید پروانه فعالیت در حوزه کشاورزی در شهرستانهای استان، گفت: نظام صنفی در بخش های مختلف، اقدامات مثبتی انجام داده است که از جمله می توان به پیگیری بیمه تامین اجتماعی کشاورزان، پیگیری بهره مندی اعضای دارای پروانه فعالیت از تعرفه برق کشاورزی، آغاز فرآیند تشکیل نظام صنفی کشاورزی در شهرستان هوراند و تفاهم با دادگستری برای حضور اعضای هیئت مدیره شهرستانها در «هیئت های صلح» اشاره کرد.

هادی فرجی آزاد ابلاغ اساسنامه های اتحادیه ها و اتاق اصناف کشاورزی به شهرستانها و چاپ پروانه های کسب کشاورزی با هولوگرام امنیتی را بخشی از اقدامات نظام صنفی کشاورزی استان در روند تبدیل این تشکل به اتاق اصناف کشاورزی دانست و گفت: در راستای این روند، مرحله اول آموزش سامانه صدور پروانه کسب کشاورزی را برگزار کردیم و کلیه ابلاغیه ها و آیین نامه های اتاق اصناف کشاورزی ایران را به شهرستانها ارسال کردیم تا اقدامات لازم در این خصوص انجام شود.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید