عبور از تمرچین، پله پله تا کربلا

به گزارش ایرنا، در این ایام خجسته که بسیاری دل به سفر بسوی کربلای معلی می‌زنند، برای پوشش خبری سفر مسافران اربعین که از مرز تمرچین به این سفر زیارتی عزیمت کردند، من هم از مبدا مهاباد راهی سفر شدم و یک صبح زود دوربین عکاسی، رکوردر ضبط صدا، دفترچه یادداشت و چند وسیله شخصی دیگر را در داخل کوله پشتی جا داده و به سمت پیرانشهر حرکت کردم.

فاصله مهاباد تا پیرانشهر حدود ۱۱۰ کیلومتر است و ۲ راه برای این منظور وجود دارد، راه نخست که به جاده «پسوه» مشهور است و  پیچ و خم های زیادی دارد و کیفت مناسبی برای سفر کاری ندارد اما جاده دوم که کمی مسافت آن کمی طولانی تر است و برای طی این مسیر باید حتما از شهرهای محمدیار و نقده عبور کنید.

من برای این سفر راه دوم را انتخاب کردم و ساعت حدود هفت صبح با خودرو اداری به سمت پیرانشهر راه افتادم.

مسیرم تا شهر نقده پر است از مناظر طبیعی، دریاچه سد مهاباد و باغات سیب و انگور، دیدن این تصاویر مانع خستگی می‌شود، در طول مسیر سبدهای میوه‌های تازه چیده شده از جمله انگور، گلابی، شلیل هلو و انجیر در که‌پرهای چوبی و آلاچیق ها به معرض فروش گذاشته شده بود، و مقابل هر کدام تعدادی برای خرید میوه تازه ایستاده بودند.

به نقده می‌رسم، اینجا به شهر سیب‌زمینی های کبابی مشهور است، خوردن یک ساندویچ سیب زمینی کبابی با خیارشور و گوجه، انرژی ام برای طی مسیر را چندین برابر می‌کند.

در میانه راه از سه راهی دارلک مهاباد تا نقده چندین موکب هم برای پذیرایی از زائران حسینی دایر شده و با چای ذغالی تازه دم از مسافران و زوار حسینی پذیرایی می‌کنند و نقشه راهنمای عبور در اختیار آنان قرار می‌دهند.

پس از طی حدود ۱۱۰ کیلومتر در زمان حدود ۲ ساعت به پیرانشهر رسیدم، از پیرانشهر سال‌های گذشته خبری نبود، بنرهای بزرگ اربعین در ورودی شهر خودنمایی می‌کند، چندین موکب در کارخانه قند در ورودی این شهر ایجاد شده و پارکینگ بزرگی با ظرفیت بیش از سه هزار دستگاه خودرو، راه‌اندازی شده بود.

زائران پس از توقف در کارخانه قند، خودرو خود را پارک کرده و با استفاده از مینی‌بوس راهی مرز تمرچین شوند، نیروهای امنیتی و انتظامی علاوه بر برقراری نظم امنیت، راهنمایان خوبی برای خودروها بودند و اطلاعات مورد نیاز را در اختیار راهگذران قرار می‌دادند.

پذیرایی از زائران با کلانه و انگور سیاه سردشت

در محوطه کارخانه قند پیرانشهر چندین موکب دایر شده که یکی از آنها، ویژه شهدای اهل سنت پیرانشهر بود، از ویژگی مهم این موکب فضای آن بود که در چادرهای مخصوص که به زبان محلی به آن رشمال می‌گویند، برپا شده و در هر وعده غذا ظرفیت پذیرایی از ۱۵۰ تا ۲۰۰ نفر را دارند.

مهران ابراهیمی بخشدار بخش لاجان پیرانشهر در خصوص خدماتی که در این موکب به زائران داده می‌شد، گفت: در این مواکب تمام امکانات رفاهی برای زوار مهیا شده و سه وعده صبحانه، نهار و شام عرضه می‌شود.

وی اضافه کرد: علاوه براین در میان وعده ها از غذاهای سنتی از جمله کلانه (نوع نان محلی دارای پیاز سبز)، دوکلیو (آش محلی) و میوه‌های فصلی پذیرایی می‌شود.

در بخش دیگری از این موکب تعدادی از بانوان پیرانشهری مشغول درست کردند نان محلی به نام کلانه بودند، این نوع نان که به پیتزای محلی هم شهرت دارد، در بین مردم این منطقه از محبوبیت خاصی برخوردار است و مخصوص پذیرایی از مهمانان ویژه است.

ابتدا خمیر را به چانه های هم اندازه تبدیل کرده سپس آن را پهن کرده و پیاز سبز خورد شده را در میان آن می‌گذارند و روی حرارت قرار می‌دهند،   پس از اینکه یک طرف پخته شد باید طرف دیگر هم حرارت ببیند، کلانه که آماده شد با کره محلی آن را چرب کرده و با دوغ محلی برای پذیرایی به داخل چادر می‌برند.

بانوی پیرانشهری که مشغول تهیه خمیر کلاته است، گفت: ما در مجموع هشت نفر مشغول پخت کلانه و خرد کردن سبزی هستیم و روزانه بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ قرص کلانه درست می‌کنیم البته روزهایی که ازدحام جمعیت بیشتر هم باشد تا ۷۰۰ قرص هم می‌توانیم ظرفیت را افزایش دهیم.

در کنار پذیرایی با کلانه، دیگ بزرگی هم که لبریز از نوعی آش محلی که به  آن دولیو گفته می‌شود، برای پذیرای از مهمانان در گوشه دیگری از چادر موکب قرار داشت.

در طرف مقابل موکب مسیحیان، ارامنه و آشوریان قرار دارد و برخی زائران در مسیر از این موکب هم بازدید می‌کردند و برخی از شهرستان های جنوب استان آذربایجان غربی از جمله نقده، مهاباد و سردشت هم موکب دارند و نکته جالب اینکه در موکب سردشت انگور سیاه سردشت بسته بندی شده بود و در اختیار زائران قرار می‌گرفت.

پس از بازدید از موکب های مختلف به سمت داخل شهر راه افتادم و برای انجام مصاحبه میبرن را فرمانداری پیرانشهر تغییر دادم هر چند در این ایام مسوولان شهرستان درگیر کارهای مربوط به سفر زائران بودند اما موفق شدم زمان کوتاهی را برای مصاحبه با فرماندار بگیرم.

آقای کاک درویشی را از در زمانی که فرماندار مهاباد بود می‌شناسم و همین آشنایی قبلی باعث شد راحت تر بتوانم وقت بگیرم، مصاحبه در زمان بسیار کمی و بسیار مقید انجام شود.

 تردد زائران اربعین مرز تمرچین از ۵۰ هزار نفر گذشت

فرماندار پیرانشهر با اشاره به اینکه مرز تمرچین امسال برای نخستین بار میزبان تردد زائران اربعین بود، گفت: از ۱۴ شهریور تاکنون بیش از ۵۰ هزار زائر از این مرز عبور کرده‌اند.

خضر کاک درویشی اظهار کرد: تعداد گیت‌های ورودی گذرنامه در مرز تمرچین از هشت گیت به ۳۸ گیت افزایش یافته لذا تردد زائران از این مرز بدون توقف و کمترین مشکلی در جریان است.  

وی افزود: هم اکنون خروج زوار از این مرز کاهش پیدا کرده و ما منتظر بازگشت زائرانی هستیم که از مرز تمرچین خارج شده‌اند البته احتمال دارد تعدادی از زائران استان‌های شمال غربی کشور که از سایر مرزها هم خارج شدند، برای بازگشت از تمرچین استفاده کنند.

عبور از تمرچین، پله پله تا کربلا

کاک درویشی اضافه کرد: تمامی امکانات مورد نیاز برای تردد آسان زائران اربعین جسینی از جمله مخابرات، آب، پذیرایی و اسکان در تمرچین مهیا شده و روز ۱۵ شهریور رکورد خروج ۱۵ هزار زائر در این مرز ثبت شد.

فرماندار پیرانشهر ادامه داد: هم اکنون ظرفیت پارکینگ ویژه زائران به ۳۰ هزار دستگاه خودرو رسیده و چندین موکب در محوطه پایانه و طول مسیر کارخانه قند تا مرز برای خدمات رسانی به زوار دایر شده است.

کاک درویشی گفت: بازاریان این شهر به صورت خودجوش اقدام به راه اندازی موکب کردند و تاکنون بیش از ۳۰ میلیارد ریال توسط اهالی این شهر برای پذیرایی از زائران کمک شده است.

وی تاکید کرد: موکب‌های اهل سنت این شهرستان در مجموع ظرفیت اسکان ۲ هزار نفر را دارد و در سایر موکب‌های دایر شده در این شهرستان نیز بیش از چهار هزار نفر اسکان داده می‌شود و غذا برای زائران نیز در هر نوبت تهیه و توزیع شده است.

فرماندار پیرانشهر افزود: عبور زائران از پیرانشهر برای مردم این شهر مایه خیر و برکت شده و اهالی این منطقه استقبال بسیار خوب و به یادماندنی از زوار امام حسین (ع) انجام دادند.

وی با اشاره به اینکه مسوولان این شهرستان برای نخستین بار پذیرش زائران را تجربه کردند، یادآور شد: برنامه ریزی‌ مسوولان این شهرستان برای سال‌های آینده پذیرش تعداد بیشتری از زائرین اربعین است.

پس از مصاحبه با فرماندار به سمت مرز تمرچین راه افتادم فاصله هفت تا هشت کیلومتری اما پر از پیچ های تند و شیب‌ زیاد، از دور صدای نوحه خوانی که از مواکب محوطه پخش می‌شود، به گوش می‌رسد، تردد خودروها بدون نظم در جریان است، در یک سمت جاده خودروهای ترانزیتی و از طرف دیگر سایر خودروها در حال تردد هستند.

از چند موکب بازدید کردم، شعبه دوم موکب اهل سنت در تمرچین هم دایر شده و چای، شربت، آبمیوه و آب معدنی در اختیار زائران قرار می‌دادند.

مسوول اصلی موکب و کسی که در طول روز جلو آفتاب ایستاده و از زائران پذیرایی می‌کند، حاجی جلال قادر بود، لباس محلی کُردی بر تن دارد و جامنه محلی را روی پیشانی بسته است.

عبور از تمرچین، پله پله تا کربلا

وی گفت: این موکب برای پذیرایی اولیه و راهنمایی از زائران است و شعبه اصلی در کارخانه قند پیرانشهر قرار دارد.

در میانه راه بودم که امام جمعه پیرانشهر را هم دیدم که در حال بازدید از موکب ها بود، ماموستا به دقت همه موکب ها را می گشت و هر از گاهی با زائران هم صحبت می کرد از فرصت استفاده کردم و نظر علمای اهل سنت را در زمینه اربعین پرسیدم.

علمای اهل سنت از تردد زائران اربعین از مرز تمرچین استقبال می‌کنند

امام جمعه پیرانشهر با بیان اینکه امام حسین(ع) در دیدگاه اهل سنت علاوه بر جایگاه امامت، سالار شهیدان اسلام است، گفت: علمای اهل سنت از تردد زائران اربعین از مرز تمرچین استقبال می‌کنند.

ماموستا مصطفی محمودی اظهار کرد: ورود زائرین اربعین حسینی از مرز تمرچین که از چند روز قبل آغاز شده، برای مردم این شهر خیر و برکت به همراه آورده است.

وی افزود: تردد زائران باعث شده فضای این شهر مملو از معنویت و شور و علاقه به امام حسین (ع) شود و در جلساتی که با روحانیون و علمای اهل سنت برگزار شد همگی از این تصمیم دولت مبنی بر تردد زائران از این گذرگاه مرزی استقبال کردند.

عبور از تمرچین، پله پله تا کربلا

امام جمعه پیرانشهر گفت: هم اکنون موکب اهل سنت و چندین موکب دیگر توسط اهالی این شهر برای استقبال از زائران دایر شده و در طول این مدت خدماتی که شایسته زوار امام حسین (ع) باشد در اختیار آنان قرار گرفته است.

ماموستا محمودی ادامه داد: در دیدگاه اهل سنت امام حسین (ع) جایگاه ویژه‌ای دارد و از اولیا خداوند، نوه پیامبر اسلام (ص) و سالار و سرور شهیدان است.

وی تاکید کرد: تردد زائران از این شهرستان باعث شده که توجه ویژه‌ای به زیرساخت‌های این منطقه صورت گیرد و در صورت تداوم این ترددها در سال‌های آینده شاهد تحولات اقتصادی بیشتری در منطقه خواهیم بود که اینها همه برکات حضور زوار اربعین حسینی هستند.

ماموستا محمودی یادآور شد: بازاریان این شهر هم از ورود زائران خوشحال هستند و بازارچه های مرزی و فروش انواع کالاها در این اماکن رونق خوبی پیدا کرده است.

بازتاب رسانه‌ای اعزام زائران مرز تمرچین پیرانشهر 

بسیاری از رسانه‌های دیداری، شنیداری و نوشتاری آذربایجان غربی در ایام اعزام زائران از مرز تمرچین پیرانشهر با اعزام تیم‌های خبری سعی دارند این حرکت بزرگ فرهنگی را به صورت کامل از طریق رسانه‌های خود بازتاب دهند.

در مقابل گیت های ورود و خروج در مرز تمرچین دوربین های پخش زنده و ارتباط مستقیم صدا و سیما مستقر شده که مشغول ضبط برنامه هستند.

عبور از تمرچین، پله پله تا کربلا

مسوول تیم صدا و سیما که از مرکز ارومیه در این مرز حضور داشت، گفت: همکاران این مرکز سیار بطور کامل مشغول ضبط ورود و خروج زائران هستند و در طول روز چندین ارتباط مستقیم با شبکه های استانی، شبکه خبر و شبکه یک صدا و سیما برقرار می‌شود.

آرش سودی افزود: در طول روز هم ارتباط زنده و مستقیم با مرکز ارومیه برقرار است و مصاحبه های با مسوولان کشوری، استانی و شهرستانی در این ایستگاه انجام می‌شود.

در طول مسیر چندین عکاس و گروه خبری از جمله تور خبری خبرنگاران قروه را هم دیدم که برای تهیه گزارش، فیلم و عکس به مرز آمده بودند.

سختی‌ها و زیبایی های سفر از تمرچین تا کربلا 

زائران زیادی در این مدت که در مرز تمرچین بودم، دیدم که از سفر زیارتی خود برگشته بودند، اما خانواده ۹ نفری آقای سیدی (شامل چهار خانم و پنج آقا) تازه از راه رسیده بودند، هم از رنج‌ها و هم از زیبای های این سفر حرفایی برای گفتن داشتند.

عبور از تمرچین، پله پله تا کربلا

این خانواده که از تبریز برای سفر اربعین مرز تمرچین را انتخاب کرده بودند در مدت پنج روز سفر علاوه بر لذت از زیبایی های این مسیر، از خدمات ارایه شده در موکب ها هم راضی بودند.

پدر این خانواده تبریزی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در سال ۱۳۹۷ برای نخستین بار از مرز مهران به کربلا اعزام شدم ولی سفر از طریق تمرچین بسیار آسان تر و بدون ترافیک و مشکلات ازدحام جمعیت و گرمای هوا است.

وی که به همراه خانواده خود و خانواده برادرش به این سفر زیارتی رفته بود، افزود: هم در موکب های داخل اقلیم کردستان عراق و هم در موکب های پیرانشهر خدمات بسیار خوبی به خانواده ما داده شد و از این استقبال گرم مردم قدردانی می‌کنیم.

وی به تشریح سفر خود نیز پرداخت و گفت: ما ابتدا از تمرچین راهی اربیل در اقلیم کردستان عراق شدیم و سپس به شهر کرکوک، بغداد، مجف و کربلا سفر کردیم و پس از زیارت عتبات عالیات، مسیر برگشت را از کاظمین به کرکوک و اربیل طی کردیم و به سلامت و بدون هیچ مشکلی به تمرچین رسیدیم.   

وی اضافه کرد: یکی از مشکلات ما در این سفر این بود که در مینی‌بوس ها، یک ردیف صندلی اضافه ایجاد شده بود که برای جای کوله ها کمی مشکل داشتیم.

او می‌گوید: قصد داریم به پارکینگ خودروها رفته و با برداشتن ماشین‌ها، گشتی هم در شهر زده و از جاذبه‌های آن هم دیدن کنیم و فردا صبح اول وقت به سمت تبریز حرکت کنیم.

مشغول صحبت با این خانواده تبریزی بودم که مینی‌بوس مخصوص تمرچین تا پیرانشهر از راه رسید و مسافران را یکی یکی سوار کرد و محدوده مرز را ترک کرد.

به گزارش ایرنا و براساس اعلام ستاد اربعین استان آذربایجان‌غربی، گذرگاه تمرچین از روز دوشنبه، ۱۴ شهریور ماه جاری میزبان زوار اربعین حسینی برای عزیمت به عتبات عالیات بوده است.

امسال برای نخستین بار است که مرز تمرچین در شهرستان پیرانشهر در ایام اربعین حسینی پذیرای تردد زائران ایرانی به عتبات عالیات در عراق است و از این طریق شمار زیادی از زوار جهت شرکت در آیین پیاده‌روی اربعین عازم شدند.

تمرچین حدود ۱۵۰ کیلومتر با ارومیه مرکز استان آذربایجان‌غربی فاصله دارد و از تمرچین تا سامره ۴۵۰ کیلومتر، تا کربلا ۶۵۰ کیلومتر، تا کاظمین ۵۳۵ کیلومتر و تا نجف اشرف ۷۱۰ کیلومتر مسافت دارد.

۲ دیدگاه

 
ir
حسین | ۱ سال پیش
ماهم ازتمرچین راهی کربلا شدیم موقع رفتن خیلی خوب بود عالی بود دست مسئولین درد نکند اما موقع برگشت خیلی گشتیم زیاد معطل شدیم ماشین پیدا نکردیم بیابیم بغداد واربیل تامرز طوری ک خسته شدیم دیگه مجبورا از مهران برگشتیم خیلی دلمان میخاست از تمرچین برگردیم ممنونم
۰
۰
 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید