کد خبر: 373514
۰
۰
نسخه چاپی

امام رضا (ع) ناخدای کشتی تشیع در اسلام است

خدیجه غلامی عصر سه شنبه به مناسبت شهادت حضرت امام رضا (ع) در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار داشت: یکی از ویژگی‌ های برجسته‌ امام رضا علیه‌السلام در طول حیات شریف شان، برخورداری از روحیه «صبر و استقامت» است که در زندگی دیگر ائمه بزرگوار هم به عنوان یک اصل مشترک به چشم می‌خورد.

وی توضیح داد: این صفات حسنه به تصریح آیات و روایات جزو ویژگی‌ های انسان‌ های مومن است که آنان را از ابتلا به خسران و زیانکاری دنیوی و اخروی در امان نگه می‌ دارد؛ چنانکه خداوند متعال در سوره مبارکه عصر بعد از ذکر قسم به «عصر» این چنین این قاعده مهم قرآنی را که «إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ» بیان می‌دارد.

مدیر مدرسه علمیه ریحانه الرسول (س) خواهران قشم اضافه کرد: امام رضا علیه السلام در دورانی که پدر بزرگوارشان، حضرت امام موسی کاظم علیه السلام به دستور هارون الرشید پنجمین خلیفه عباسی و یکی از سفّاک‌ترین و عیّاش‌ترین خلفای عباسی، در زندان بسر می‌ بردند، در مقابل ستیزه جویی‌ های دشمنان صبر و مقاومت کرده و از خانواده مراقبت و محافظت می‌ کردند.

غلامی ادامه داد: زمانی هم که خود ایشان به اصرار و اجبار مأمون از مدینه راهی شهر «مرو» در خراسان محل خلافت این خلیفه عباسی فرا خوانده شدند، با قلبی مطمئن و ایمانی استوار به قضا و قدر الهی، از فرزند بزرگوارشان امام جواد علیه السلام خداحافظی و به رغم میلی باطنی‌ شان پس از چندین بار امتناع، سرانجام رهسپار خراسان شدند.

وی گفت: آنحضرت گاهی در برابر دهن کجی و بی‌ احترامی‌های  مخالفان و معاندان با تمسک به این صفات اخلاقی، سکوت می‌ کردند، اوج صبر و استقامت آن حضرت را می‌توان در جریان ولایتعهدی و سیاست‌ های موذیانه مأمون هفتمین خلیفه عباسی مشاهده کرد.

مدیر مدرسه علمیه ریحانه الرسول (س) خواهران قشم افزود: مأمون در ابتدا برای جلب اعتبار و مشروعیت حکومت خود پیشنهاد خلافت را به امام علیه السلام داد، ولی آن حضرت نپذیرفتند؛ چرا که از هدف اصلی مامون آگاهی داشتند.

وی اظهار داشت: بعد از این مخالفت امام، مأمون با تهدید، ولایتعهدی را بر آن حضرت تحمیل کرد که بنابر مصلحت، آن حضرت پذیرفت ولی با قرار دادن این شرط که «در عزل و نصب ها و امور مهم دخالت نمی کنند» اجباری بودن این ولایتعهدی را بر همگان آشکار کردند که این موارد نمونه‌های کوچکی از صبر و استقامت در سیره عملی آن امام همام است.

غلامی گفت: بنابراین با دقت در فضایل برجسته امام رضا علیه السلام در می‌ یابیم که صبر و استقامت یکی از لوازم و نشانه های زندگی مومنانه است و انسان با استمداد از این ۲ صفت حسنه، می تواند در مواجهه با حوادث و وقایع سخت در زندگی فردی و اجتماعی خویش، به سلامت و سربلندی عبور کند.

وی تاکید کرد: سیره اخلاقی و سیاسی امام هشتم علیه السلام به ما می‌آموزد که در شرایط کنونی؛ برای مقابله با توطئه های دشمنان قسم خورده نظام مقدس جمهوری اسلامی و پیروزی در این میدان نبرد همه جانبه،  باید، از دو سلاح صبر و استقامت بهره ببریم.

مدیر مدرسه علمیه ریحانه الرسول (س) خواهران قشم افزود: مقام معظم رهبری حفظه الله تعالی هم بارها در فرمایشات خود، ملت ایران را به این ۲ مقوله مهم سفارش کرده است.

وی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری به نقل از امیر بیان، حضرت علی علیه السلام  که فرموده‌ اند: «وَ لَا یَحْمِلُ هَذَا الْعَلَمَ إِلَّا أَهْلُ الْبَصَرِ وَ الصَّبْرِ وَ الْعِلْمِ [بِمَوَاقِعِ] بِمَوَاضِعِ الْحَقِّ» و این پرچم را حمل نتواند کرد، مگر کسی که بینا و شکیبا باشد و جای حق را بشناسد، گفت: مقام معظم رهبری به مردم ایران خاطرنشان کرده اند که برای حفظ و استمرار این نظام‌ مقدس، صبرشان را در شرایط مختلف از دست ندهند؛ چرا که معتقدند ما با صبر پیروز شدیم و باز هم باید با صبر، پیشروی کنیم.

غلامی افزود: ما باید طبق سفارش رهبر حکیم و فرزانه‌ خود، با صبر و بصیرت وحدتمان را حفظ کنیم و نگذاریم به بهانه‌ های گوناگون، آدم های کم بصیرت، کم صبر، خودخواه یا بی‌توجه به مصالح عمومی مردم، میان صفوف مستحکم ما فاصله بیندازند و  ما را نسبت به هم یا مسوولان دل‌ چرکین و نگران کنند در این صورت طبق وعده الهی «إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرِینَ» با صبر و استقامت، بصیرت و رعایت تقوای الهی، پیروزی قعطی است و مکر دشمنان کار ساز نخواهد بود.

حضرت علی بن موسی الرضا علیه‌السلام (۱۴۸ - ۲۰۳ ه. ق) فرزند امام کاظم (علیه السلام)، هشتمین امام شیعیان اثنی عشری است.

مدت امامت ایشان ۲۰ سال است که همزمان با خلافت هارون الرشید،  امین و مأمون عباسی بوده است.

آنحضرت در سال ۲۰۰ هجری به اصرار و اجبار مأمون از مدینه راهی شهر «مرو» در خراسان محل خلافت این خلیفه عباسی شدند.

مأمون حضرت امام رضا علیه‌السلام را مجبور به پذیرش عنوان ولایتعهدی کرد و سرانجام در سال ۲۰۳ هجری ایشان را با زهر مسموم کرد و به شهادت رساند.

محل دفن بدن مطهر ایشان سپس به «مشهد الرضا» معروف شد که امروزه زیارتگاه بزرگ شیعیان جهان است.

اقتصادآینده نیوز منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

 

آپلود عکس

 

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید